Mayflower-projekti tukee joustavan ja kustannustehokkaan alustan kehittämistä merentutkimukselle ja toimii samalla testialustana alusten uudelle navigointiohjelmistolle, uusiutuvalle energialle sekä propulsiojärjestelmille.
Teknologiayhtiö Wärtsilä on liittynyt mukaan tähän MAS (Mayflower Autonomous Ship) -hankkeeseen. MAS on osa teknologiayritysten muodostamaa globaalia yhteenliittymää, johon kuuluu muun muassa IBM. Laivan aivojen eli tekoälyn ja törmäyksiä estävien syväoppimisen teknologioiden lisäksi Iso sininen lastaa aluksen täyteen edistyneitä palvelimia sekä pilvi- ja reunalaskennan järjestelmiä. Ohjausta ja turvallista reitinvalintaa varten aluksen navigointilaitteet on höystetty kaikilla mahdollisilla mausteilla lidar-tutkista gps-paikannukseen ja satelliittiyhteyksiin.
IBM:n tarjoamat tekoäly-, pilvipalvelu- ja voimajärjestelmät mahdollistavat Mayfloweria ohjaavan AI Captainin toiminnan. Tekoälyä hyödyntävän AI Captain -ohjausjärjestelmän ansiosta alus toimii täysin itsenäisesti ja kykenee muun muassa tekemään päätöksiä vesillä.
Matkanteko sujuu Wärtsilä RS24 -tutkan avulla
Wärtsilän nopea ja korkearesoluutioinen FMCW K-band tutka (24GHz) muodostaa AI Captainin ytimen yhdessä Mayflowerin kameroiden sekä AIS- (Automatic Identification System) ja navigointijärjestelmien kanssa. AI Captain arvioi jatkuvasti Mayflowerin ympäristöä ja mukauttaa laivan kurssia välttääkseen laivaa uhkaavia tekijöitä, kuten merijätettä, myrskyjä ja muita aluksia.
Uuden Mayflowerin trimaraani-tyyppinen alumiinirunko on rakennettu Gdanskin telakalla Puolassa ja alus painaa viitisen tonnia. Laiva liikkuu tuuli- ja aurinkoenergialla sekä dieselsähköllä. Huippunopeus on 20 solmua ja tutkijat arvioivat Atlantin ylityksen sujuvan 12 vuorokaudessa.
Viidentoista metrin mittainen ja vain viiden tonnin painoinen Mayflower on pieni ja nopea alus, joka kykenee ketterästi väistämään edessä olevia esteitä. Juuri ketteryytensä vuoksi Mayflower hyötyy nopeasti reagoivasta lyhyen matkan tutkasta, joka auttaa alusta havainnoimaan ja välttämään matkantekoa häiritseviä tekijöitä. Wärtsilän RS24 -tutka on suunniteltu toimimaan juuri tällaisessa ympäristössä ja sillä on keskeinen rooli Mayflowerin matkanteon turvaamisessa. RS24 -tutkaa on käytetty muun muassa Singaporen satamassa kokeillussa ensimmäisessä autonomisessa IntelliTug -hinaajassa.
Uuden sukupolven Mayfloweria testataan vesillä kesällä 2020. Itseohjautuvan aluksen on tarkoitus ylittää Atlantti ensi syyskuussa, jolloin tulee kuluneeksi 400 vuotta ensimmäisten puritaanien tulosta alkuperäisellä Mayflowerilla Englannista Amerikan rannikolle.