Valmistuttuaan nämä ’Superstar’-alukset liikennöivät Suomen ja Ruotsin välillä Itämerellä. Niihin tulee Wärtsilä 46F -päämoottorit, ohjauspotkurit sekä ainutlaatuinen sähkölaitteisto sisältäen täysin integroidun hybridiakseligeneraattorijärjestelmän, joka kykenee käyttämään akseligeneraattoreita tarpeen mukaan joko moottoreina tai generaattoreina. Ratkaisu sisältää myös ohjauspotkurien ja tehokkaan energiankäytön hallintalaitteiston. Satamassa ollessaan laivat voivat sen avulla toimia päästöttömästi joko akkujen varassa tai sataman sähköllä.
”Tämä investointi tähtää energiatehokkuuteen ja päästöjen vähentämiseen ja kehittää korkealaatuisia lauttayhteyksiä Itämeren alueella. Meillä on Wärtsilän ratkaisuja useimmissa laivoissamme, joten tunnemme heidän tarjoamansa tehokkuuden ja luotettavuuden,” sanoo Mikael Lindholm, Newbuilding Departmentin johtaja, Finnlines.
”Korkea tehokkuus ja ympäristön kannalta kestävät toiminnot ovat yhä tärkeämpiä tekijöitä lauttaoperaattoreille ympäri maailmaa. Tuotteidemme, laitteistojemme ja integroitujen ratkaisujemme laajalla kirjolla saavutetaan korkein mahdollinen suorituskyky. Tämä viimeisin Finnlines-tilaus on todiste onnistumisestamme. Uudet lautat ovat ympäristön kannalta lajinsa tehokkaimpia ja asettavat uudet standardit kestävälle kehitykselle ja energiatehokkuudelle,” sanoo Mika Ojutkangas, General Manager, Sales, Wärtsilä Marine Power.
Nämä 230 metriä pitkät lautat pystyvät kuljettamaan noin 1100 matkustajaa ja niissä on 5100 kaistametriä rahtitilaa. Wärtsilän laitteisto toimitetaan telakalle alkaen keväällä 2022 ja alusten on määrä aloittaa liikennöinti vuonna 2023.