Pandemiasta huolimatta matkustajamäärä kasvoi 87,5 prosenttia ja päätyi lukuun 107659. Henkilöautojen määrä puolestaan lisääntyi 69,2 prosenttia. Rahtikuljetusten liikevaihto nousi 28,5 prosenttia.
Koronapassin käyttöönoton jälkeen matkustajamäärät runsastuivat merkittävästi. Aurora Botnian liikenteen alkamisen jälkeen ne lisääntyivät joka kuukausi aina joulukuun puoleen väliin saakka, jolloin uuden koronavariantin aiheuttamat matkustusrajoitukset katkaisivat kehityksen.
Rahdeissa viime vuosi oli Wasalinelle ennätyksellinen. Rahti kasvoi tonneissa 27,5 prosenttia ja nousi uuteen huippulukuun joka kuukausi. Toimitusjohtajan mukaan uuden laivan myöhästyminen saattoi silti vähentää mahdollisia rahtituloja nelisenkymmentä prosenttia.
Lähtöjen määrä viime vuonna oli 990, edellisenä vuotena 816.
Toimitusjohtaja Peter Ståhlberg sanoo odottavansa innolla, mitä kuluva vuosi tuo tullessaan.
– Olemme aina pystyneet sopeuttamaan kustannukset ja liikennettä pandemian aiheuttamiin erilaisiin skenaarioihin. Olemme myös pystyneet keskittymään segmentteihin, joissa näemme kasvua.
– Voimme vain toivoa, että kaikki pian ymmärtävät, ettei pandemiaa voida torjua rajoittamalla liikennettä naapurimaiden välillä, hän sanoo.
Ståhlberg muistuttaa, että Wasalinen organisaatio on sopeutunut ja edelleen erittäin kustannustehokas. Aurora Botnian mahdollistama rahtikapasiteetin lisäys ennakoi rahtimäärien lisääntyvän tasaisesti myös tulevaisuudessa.
Yhtiön liikevaihto kasvoi viime vuonna 56,8 prosenttia ja tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli plussalla 628 392. Vuonna 2020 se oli -726 893.
Yhtiön uutta Aurora Botnia-alusta pidetään yhtenä maailman ympäristöystävällisimmistä. Sen käyttämä LNG- polttoaine on kuitenkin lyhyessä ajassa hinnaltaan kuusinkertaistunut.
Tälle vuodelle toimitusjohtaja Ståhlberg odottaa neljännesmiljoonaa matkustajaa ja ehkä 20 prosentin kasvua rahteihin.
Teksti Vesa Veikkola