14.12.2020

Yhdysvallat suunnittelee jäänmurtajan vuokraamista

Vuokrausasia tuli jälleen esille, kun senaattori Dan Sullivan Senaatin Commerce Security alakomiteassa 8.12. 2020 oli tiedustellut voisiko ystävällismielinen arktinen valtio, kuten Suomi, tulla kysymykseen uusien jäänmurtajien rakentajana.

Suomalaisista murtajista Otso on vuonna 2015 modernisoitu arktiseen PC4 polaariluokkaan ja se on varustettu valtameritoimintaa varten vaimennustankeilla ja uudella helikopterikentällä. JM Kontio puolestaan varustettiin vuonna 2010 kiinteillä öljyntorjuntavälineillä EMSA:n Itämeripäivystystä varten. Nämä murtajat toimivat pohjana suomalaisen KMY Technology:n (nykyisin Aker Arctic) teknologiayhteistyölle polaarimurtaja Healyn rakentamisessa 1990-luvun lopulla.

Sullivan totesi, että Suomihan pystyisi alle 300 miljoonalla US dollarilla kahdessa vuodessa toimittamaan tarvittavan murtajan ja häntä kiinnosti, voitaisiinko tällainen poikkema lainsäädäntöön tehdä, että ei olisi välttämätöntä rakentaa jäänmurtajaa Yhdysvalloissa.

Sullivan totesi, että hän oli juuri keskustellut asiasta Valkoisen Talon kansallisen turvallisuuden neuvonantajan Robert C. O’Brienin kanssa ja että selvityksiä Suomesta on tehty. Kuulemisessa hän keskusteli asiasta USCG:n apulaispäällikön vara-amiraali Charles Rayn kanssa.
– Nämä ovat keskiraskaita murtajia, jotka auttaisivat täyttämään kapasiteettivajetta, josta nyt kärsimme. Sullivanin ymmärryksen mukaan niin Valkoinen Talo, kansallinen turvallisuuneuvonantaja kuin laivasto jollakin rahoituksella ovat etenemässä vuokrausasiassa, ehkä jopa ennen tämän kuukauden päättymistä.

Sullivan mainitsi myös toisesta vaihtoehdosta, josta on keskusteltu Floridassa. Tästä sekä USCG että Kanadan Coast Guard ovat aiemmin kieltäytyneet. Se on Edison-Chouestin murtaja Aiviq, joka makaa toimettomana Tampassa Shellin lopetettua poraukset Chukchien merellä.

Keskustelua Suomesta jatkoi republikaanisenaattori Michael Lee Utahista. Vastauksessa amiraali Ray totesi, että USCG on selvittänyt siviilimurtajan vuokrausta, ja että se on todellinen vaihtoehto, mutta vain väliaikaisratkaisu, kunnes olemme itse Amerikassa rakentaneet tarvittavat murtajat. Ray piti tiukasti kiinni USA:n tarpeesta turvata omaa laivanrakennusosaamista ja jatkoi, että Coast Guardilla on tietyt omat puolisotilaalliset vaatimukset ja että yksi tarkastelluista aluksista voisi tulla kysymykseen tällaisena silloittajana kertomatta kuitenkaan mikä.

Sullivan, republikaanisenaattori Alaskasta, esitti myös, että alus pitäisi sijoittaa Alaskan Nomeen eikä Seattleen, joka on muiden murtajien tulkikohtana. Nomeen pitäisi hänen mielestään muutenkin rakentaa USA:lle syvänveden arktinen satama.

Jäänmurtajakysymystä on poliittisesti aktivoinut askettäinen Suomi-yhteistyöllä rakennetun polaarimurtaja Healyn konehaveri sekä Venäjän laivaston elokuinen sotaharjoitus USA:n talousvyöhykkeellä, joka häiritsi amerikkalaisten kalastusalusten toimintaa. Healy saadaan takaisin liikenteeseen aikaisintaan ensi kesänä. USCG rakennuttaa parhaillaan singaporelaisomisteisen VT Halterin telakalla Lousianassa uutta polaarimurtajaa, mutta se ei valmistu ennen vuotta 2024. Ensimmäisen laivan sopimuksen arvo on 725 milj. USD ja koko sarjaan arvioidaan tarvittavan 1,9 mrd dollaria – ilman erikseen hankittavia valvonta- ja tutkimuslaitteita.

VT Halterin sopimukseen sisältyy kaksi optiolaivaa, joista ensimmäinen valmistuisi aikaisintaan v. 2025. VT Halterin suunnittelupartnerina hankkeessa toimii Technologies Associates, Inc (TAI), pääkoneet toimittaa Caterpillar, Azipod-propulsiolaitteet ABB/Trident Marine, systeemi-integroinnin ja valvontalaitteet Raytheon ja Bronswerk LVI-järjestelmät.

Yhdysvaltojen ainoa toimintakunnossa oleva jäänmurtaja Polar Star on 44 vuotta vanha ja on suuntaamassa parhaillaan Beringin merelle. Alus on perinteisesti näihin aikoihin aina ollut menossa Antarktikaan USA:n McMurdon aseman huoltoa varten, mutta nyt se komennettiin pohjoisille vesille turvallisuuden valvontaan. Antarktika huolletaan nyt poikkeuksellisesti lentokuljetuksilla.

Teksti Mikko Niini

Jaa artikkeli