Venäläislähteiden mukaan uusi murtaja luovutetaan virallisesti Rosmorport -yhtiölle tänä syksynä. Maailman vahvimpiin lukeutuva 25 megawatin dieselkäyttöinen jäänmurtaja on nimetty Venäjän entisen pääministerin Viktor Tshernomyrdinin (1938-2010) mukaan. Aluksen kuuluisa kummi ehti toimia myös kaasuyhtiö Gazpromin pääjohtajana.
Rakentamisensa aikana murtajahanke on kohdannut monenlaisia vastuksia ja viivytyksiä, kuten länsimaiden talouspakotteita, valuuttakurssien heilahteluja ja suunnitteluvirheitä. Vuoden 2013 lopussa, juuri aluksen kölinlaskun jälkeen, venäläiset havaitsivat aluksen olleen 2 500 tonnin verran ylipainoinen uppouman laskuvirheen takia.
Alkuperäinen budjetti on jo ylittynyt reippaasti
Vuonna 2018 murtajan rakennustyöt siirrettiin Pietarissa Baltijskin telakalta Amiraliteetin telakalle, joka on erikoistunut rakentamaan ydinkäyttöisiä sukellusveneitä Venäjän laivastolle. Saman vuoden joulukuussa alus syttyi tuleen varustelulaiturissa, mikä viivytti valmistumista entisestään.
Aikataulun lisäksi uudisrakennus on ylittänyt reippaasti budjettinsa. Vuonna 2019 venäläiset laivanrakennusalan lähteet sanoivat, että aluksen hinta ylittää 12 miljardia ruplaa eli 139 miljoonaa euroa, kun sen alun perin piti jäädä 7,95 miljardiin ruplaan tai 92 miljoonaan euroon.
Alus on suunniteltu kulkemaan kahden solmun vauhdilla yli kahden metrin paksuisessa kiintojäässä sekä keula että perä edellä. I/b Viktor Tshernomyrdin (projekti numero 22600 tai LK-25) on 29 metriä leveä ja 147 metriä pitkä murtaja, joka suunnittelijoiden mukaan kykenee toimimaan merellä jopa kaksi kuukautta ilman satamassa käyntiä.
Valmistuuko murtaja liian myöhään Koillisväylälle?
Alus on alun perin suunniteltu arktisia vesiä varten, mutta talouslehti Kommersantin mukaan murtaja saattaakin jäädä Itämerelle. Tiedot perustuvat energiayhtiö Rosatomin muuttuneisiin suunnitelmiin Koillisväylällä. Energiajätti ja Venäjän atomimurtajista vastaavan Rosatomflotin isäntä katsoo, että dieselkäyttöinen Viktor Tshernomyrdin ei enää sovi yhtiön liikennekaavailuihin Venäjän arktikalla, Barents Observer kirjoittaa.
Sen sijaan uusi murtaja luovutetaan varustamoyhtiö ja satamaoperaattori Rosmorportin haltuun. Viime mainitun armadassa ajaa nykyään 37 jäävahvistettua tai jäätä murtavaa alusta.