18.09.2025

MEYER Floating Solutions ja Sea Technology yhteistyöhön kelluvien terminaalien kehittämiseksi

MEYER Floating Solutions ja Sea Technology yhteistyöhön suurten kelluvien terminaalien kehittämiseksi globaalien satamien haasteisiin

Turkulainen MEYER Floating Solutions Oy ja Sea Technology International AB ovat ilmoittaneet strategisesta kumppanuudesta uuden sukupolven suurten kelluvien terminaalien kehittämiseksi ja toimittamiseksi. Ratkaisu tarjoaa satamille, terminaalioperaattoreille, alueille ja muille sidosryhmille maailmanlaajuisesti skaalautuvan, siirrettävän ja nopeasti käyttöönotettavan vaihtoehdon kasvaviin operatiivisiin tarpeisiin.

Yhteistyössä yhdistyvät Sea Technologyn STFT-alusta – modulaarinen kelluvan terminaalin konsepti, jonka juuret ovat vuosikymmenten merenkulkuinnovaatiot ja -osaaminen, kehitetty konttien uudelleenlastausta ja offshore-satamatoimintoja varten – sekä MEYER Floating Solutionsin modulaarinen rakennusosaaminen ja globaali toimitusmalli. Yhtiöiden tavoitteena on teollistaa suunnittelu- ja toimitusprosessi sovittamalla terminaalikonsepti olemassa olevaan telakkainfrastruktuuriin Suomessa ja muualla maailmassa.

– Kyse on vision viemisestä käytäntöön, sanoo Kaj Casén, MEYER Floating Solutionsin toimitusjohtaja.
– Meidän roolimme on muuttaa tämä konsepti tuotteeksi, joka voidaan valmistaa tehokkaasti ja toimittaa maailmanlaajuisesti – modulaarisella toteutusstrategialla, joka täyttää meriteollisuuden standardit ja projektien realiteetit.

Kelluvan terminaalin konsepti on äskettäin saanut Approval in Principle -hyväksynnän (AIP) luokituslaitokselta Det Norske Veritas (DNV). Riippumattoman kolmannen osapuolen verifiointiprosessin jälkeen myönnetty hyväksyntä varmistaa alustan teknisen toteutettavuuden ja valmiuden edetä kohti käytännön toteutusta.

Vastauksia globaaliin infrastruktuurihaasteeseen

Satamat ympäri maailmaa ovat kasvavan paineen alla lisätä kapasiteettiaan, mutta kohtaavat merkittäviä esteitä, kuten rajallisen tilan, korkeat maa-alueiden hinnat, pitkät lupaprosessit ja tiukentuvat ympäristörajoitukset. Perinteinen infrastruktuuri on usein liian hidasta tai häiritsevää rakentaa, erityisesti tiheästi asutuilla tai ekologisesti herkällä alueilla.

STFT-kelluva terminaali tarjoaa joustavan ja skaalautuvan vaihtoehdon. Se on suunniteltu vastaanottamaan ULCV-konttialuksia avomerellä ja mahdollistaa lastin tehokkaan jakelun sähkötoimisilla feeder-aluksilla. Näiden avulla kontit voidaan kuljettaa useisiin pienempiin satamiin, mikä ohittaa perinteisten satamien pullonkaulat, vähentää tieliikenteen kuormitusta ja hajauttaa rahtivirtoja. Tämä tukee sekä kapasiteetin kasvattamista että päästövähennyksiä – erityisen arvokasta satamille, jotka sijaitsevat ahtaissa tai kaupunkimaisissa ympäristöissä.

Lisäksi STFT voi toimia kelluvana energiakeskuksena alueilla, joissa maapuolen energiajärjestelmät ovat rajallisia tai alikehittyneitä. Alustaan voidaan integroida polttoaineen jakelua, energiavarastoja ja latausinfrastruktuuria alusten käyttöön tai paikallisen verkon tueksi – erityisesti kehittyvissä rannikkoalueissa, saarivaltioissa tai syrjäisissä satamissa.

– DNV:n hyväksynnän ja telakoiden toimintamalliin sovitetun toimitusratkaisun ansiosta olemme nyt vahvassa asemassa tarjotaksemme tätä ratkaisua edistyksellisille satamille, terminaalioperaattoreille ja muille sidosryhmille maailmanlaajuisesti, sanoo Sea Technology International AB:n toimitusjohtaja Therese Lundquist.
– Tämä terminaali auttaa lisäämään kapasiteettia, hajauttamaan rahtivirtoja ja tarjoamaan infrastruktuuria sinne, mihin perinteiset ratkaisut eivät ulotu – liiketoimintamahdollisuudet ja ympäristö huomioiden.

Laajempi visio: Kelluvat terminaalit risteily- ja matkailukasvun tueksi

Logistiikan lisäksi kelluvilla terminaaleilla on potentiaalia uudistaa risteilyinfrastruktuuria – erityisesti kohteissa, jotka kamppailevat ylikysynnän, ruuhkien ja kasvavien alusten pääsyrajoitusten kanssa.

Risteilykäyttöön sovitettuina terminaalit voivat toimia avomerellä sijaitsevina keskuksina, jotka auttavat hallitsemaan matkustajavirtoja ilman, että historialliset keskukset tai herkät rannat kuormittuvat. Ne voivat olla muutakin kuin infrastruktuuria – itsessään matkakohteita, joissa yhdistyvät majoitus-, vapaa-ajan- ja matkustuspalvelut suoraan merellä. Vieraat voidaan yhdistää useisiin rannikon nähtävyyksiin hyvin hallittujen retkien avulla, mikä hajauttaa kävijäpainetta, suojelee herkkiä alueita ja parantaa kokonaisvaltaista risteilykokemusta.

– Kelluva infrastruktuuri antaa meille keinon ratkaista satamien ja matkailukohteiden kapasiteettihaasteet. Se mahdollistaa käytännöllisiä ja kestäviä ratkaisuja paikkoihin, joissa maalle rakentaminen ei ole mahdollista, Casén sanoo.

Jaa artikkeli
Celebration for Grants 2025