Davien päätös liittyy Yhdysvaltain hallituksen 29. heinäkuuta ilmoittamiin toimiin Yhdysvaltain laivanrakennuksen tehokkuuden, joustavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Davien sitoumus tulee konkretisoitumaan seuraavaksi käytävissä keskusteluissa, jonka perusteella yhteistyön lopullinen sijainti ja mahdolliset kumppanit tullaan valitsemaan. Davien tavoitteena on suunnitella ja rakentaa aluksia Yhdysvaltain kotimaisille markkinoille ja vientiin, vahvistaa Yhdysvaltain merivoimia, sekä luoda talouskasvua ja monia erityisosaamista vaativia työpaikkoja.
Davien suunnitelmat ovat linjassa Yhdysvaltain, Kanadan ja Suomen kolmenvälisen ICE Pact -aloitteen kanssa, joka julkistettiin 11. heinäkuuta. ICE Pactin tavoite on vastata jäänmurtajien kasvaneeseen kysyntään ja lisätä alusten tuotantoa aloitteeseen osallistuvissa maissa. Aloitteen allekirjoittajavaltioiden yhteistyö tähtää talouden, sekä kansallisen ja ilmaston turvallisuuden vahvistamiseen ja turvaamaan yhteisiä etuja arktisilla alueilla.
Lisäksi Yhdysvaltain puolustusministeriö julkaisi 22. heinäkuuta uuden arktisen strategiansa. Strategia määrittelee vaiheet, joihin Yhdysvallat ryhtyy yhteistyössä liittolaisten ja kumppaneiden kanssa arktisen alueen turvallisuuden ja vakauden säilyttämiseksi.
Vuodesta 1825 yhtäjaksoisesti toiminut Davie on rakentanut yli 720 erikoisalusta, joihin lukeutuu monia jäänmurtajia. Tällä hetkellä Daviella on sopimus maailman suurimmasta raskaiden jäänmurtajien tilauskirjasta Kanadan kanssa, joka on yksi ICE Pactin perustajakumppaneista.
Davie omistaa Helsinki Shipyard -telakan Suomessa, joka on myös yksi ICE Pactin perustajakumppaneista. Helsingin telakka tunnetaan poikkeuksellisesta jäänmurtajaosaamisen verkostostaan. Vuonna 1865 perustettu Helsingin telakka on rakentanut yli 50 prosenttia maailman nykyisestä jäänmurtajalaivastosta.
Davie on tukenut Amerikan taitavia laivanrakentajia strategisissa projekteissa, kuten Yhdysvaltain laivaston Nimitz-luokan lentotukialuksissa ja Arleigh Burke -luokan hävittäjissä.
Vaula Aunola