27.06.2018

ABB sai uuden asiakkaan risteilyvarustamo Virgin Voyagerista

ABB toimittaa täydelliset sähköiset voimalaitos- ja propulsiopaketit risteilyvarustamo Virgin Voyagerin uusiin aluksiin. Ensimmäinen Virginin risteilylaiva valmistuu Fincantierin telakalta 2020 ja sitä seuraa kaksi samanlaista 110 000 gt:n sisaralusta.

Alukset varustetaan dieselsähköisillä ABB Azipod -ruoripotkurilaitteilla. Azipod-järjestelmistä on tullut risteilyalusten voimansiirron standardivarusteita, koska niiden avulla varustamot säästävät polttoainekustannuksissa  jopa 15 prosenttia verrattuna perinteisiin voimansiirtojärjestelmiin, ABB kirjoittaa tiedotteessaan.
– ABB:n Azipod auttaa meitä saavuttamaan ympäristöystävälliset ja kestävän kehityksen tavoitteemme. Yhdistettynä alusten hyvään ohjattavuuteen Azipodit olivat meille luonnollinen vaihtoehto, Virgin Voyagesin varustamotoiminnan johtaja Stuart Hawkins sanoo.
ABB Industrial Automation -liiketoimintaryhmän johtaja Peter Terwiesch korostaa Azipod -järjestelmien sopivuuksia merenkulun uusiin innovaatioihin, mukaan lukien sähkökäyttöiset, digitaaliset ja itseohjautuvat laivat.
– Meillä on jo neljännesvuosisadan kokemus ruoripotkurijärjestelmien rakentamisesta. Tämä teknologia kulkee kehityksen kärjesssä niin suorituskyvyssä, luotettavuudessa, turvallisuudessa kuin ympäristönsuojelussakin, Terwiesch sanoo.

Säästöjä, mukavuutta ja ennakoivaa huoltoa

Kaikkiin kolmeen risteilyalukseen asennetaan kaksi Azipod XO -propulsioyksikköä, joiden yhteinen teho on 32 MW eli 43 000 hevosvoimaa. ABB:n termein ´X´ tarkoittaa uutta sukupolvea ja ´O´ avovesioloja, erotukseksi jäissä ajettavista merimatkoista. XO-laitteiden melutaso on alhainen, mikä lisää risteilymatkustajien mukavuutta.
Edelleen uudisrakennukset varustetaan ABB:n täydellisillä sähköjärjestemillä, jotka yhdessä Azipodien kanssa tehostavat alusten toimintaa, säästävät polttoainetta ja vähentävät päästöjä. Alusten nelitahtikoneet jauhavat sähköä jokaisen laivan neljään generaattoriin, jotka on varustettu ABB TPL-C -mallisilla turboahtimilla.
ABB visioi merenkulun kehittymistä sanoilla ”Electric. Digital. Connected.” Niinpä Virginin uudisrakennukset varustetaan ABB:n kehittämillä ABB Ability Collaborative Operations Centers -tietoverkoilla, joiden avulla muun muassa alusten huollon tarpeet voidaan ennakoida tehokkaammin.

Laivat rakennetaan Fincantierilla Italiassa

Virgin Voyagerin uudet laivat ovat 278 metriä pitkiä ja 38 metriä leveitä. Kaikkien matkustajakapasiteetti on 2 700 risteilyvierasta ja 1 150 miehistön jäsentä. Laivat rakennetaan Fincantierin telakalla Genovassa ja ne luovuotetaan vuosina 2020-2022.
ABB:n laskelmien mukaan Azipod -ruoripotkurilaitteet ovat 25 vuoden aikana säästäneet varustamoille kaikkiaan 700 000 tonnin verran polttoaineita. Laitteita on käytetty lähes 15 miljoonan tunnin verran niiden luotettavuutta kuvaavalla 99,8 prosentin käyttöasteella. Viime maaliskuussa ABB teki sopimuksen jo sadannen Azipod -yksikön toimittamisesta risteilyalukselle.
Koska kaikkiin suuntiin eli 360 astetta kääntyvät Azipodit on sijoitettu rungon ulkopuolelle, ne mahdollistavat erinomaisen ohjattavuuden sekä alhaiset värinä- ja melutasot. Lisäksi ne säästävät tilaa aluksen kölin sisällä. Azipod -ruoripotkurijärjestelmien tehot vaihtelevat 1,5-22 megawatin välillä.
Jaa artikkeli