06.03.2024

ABB toimittaa Azipodit Kanadan polaarimurtajaan

ABB on tehnyt laajan propulsiojärjestelmää koskevan sopimuksen Seaspanin Vancouver Shipyardin kanssa ensimmäiseen Kanadan rannikkovartioston uuden sukupolven polaarimurtajaan.

Seaspan Shipyards, Kanadan pitkäaikainen Kanadan rannikkovartioston (CCG) ja Royal Canadian Navyn kumppani, on tehnyt ABB:n kanssa sopimuksen integroidun propulsiojärjestelmän toimittamisesta ensimmäiseen CCG:n uuden sukupolven polaariluokan jäänmurtajaan. Azipod® propulsio on valittu tukemaan aluksen toiminnan tehokkuutta, luotettavuutta sekä jäänmurtokykyä ja se täyttää tiukimmat päästömääräykset

Aluksen oletetaan olevan maailman suurin ja tehokkain diesel-sähköinen jäänmurtajista, kun se otetaan käyttöön vuonna 2030. ABB toimittaa IACS:n Polar Class 2 -vaatimukset täyttävän järjestelmän ympärivuotiseen toimintaan kohtalaisissa monivuotisissa jääolosuhteissa. Alukseen tulee 34 MW propulsioteho, jonka tuottaa yksi akselilinja keskellä ja kaksi Azipod®-yksikköä, yksi kummallakin puolella. Tehokkuuden ja luotettavuuden lisäämisen lisäksi Azipod®-potkurit tarjoavat paremman ohjattavuuden jäissä.

Tämä merkittävä laivajärjestelmien tilaus on merkittävä virstanpylväs ABB:lle Kanadassa. ABB vastaa koko kattavan propulsiopaketin suunnittelusta, toimituksesta ja käyttöönotosta.

Toimitettaessa alus liittyy 150 muun ABB:n propulsioteknologialla varustetun jäänmurtajan- tai jäätä murtavan aluksen referenssiluetteloon. Kyseessä on ensimmäinen Kanadassa rakennettu jäänmurtaja yli 60 vuoteen.

– ABB:n hyväksi todettu tekniikka ja heidän arvokas näkemyksensä tekivät yhtiöstä luonnollisen partnerin tähän projektiin. Olemme olleet tyytyväisiä Seaspanin tähän mennessä saamaan tukeen ja konsultaatioon, ja odotamme innolla hyvää yhteistyötä jatkossakin,  Seaspan Shipyardsin ohjelmajohtaja Leo Martin sanoo.

Aluksen rakentaminen kuuluu osana Kanadan kansalliseen laivanrakennusstrategiaan (NSS). Monivuotisessa strategiassa sitoudutaan uudistamaan Kanadan liittovaltion laivastot. Kanadan nykyinen suurin jäänmurtaja, CCGS Louis S. St-Laurent, poistetaan käytöstä vuosikymmenen lopussa, joten uusi alus tulee olemaan tärkeä lisä rannikkovartioston laivastoon.

Kanadan rannikolla partioinnin lisäksi aluksen tehtäviin kuuluu arktisen tieteen ja tutkimuksen tukeminen, ympäristönsuojelu sekä etsintä- ja pelastusoperaatiot. Edeltäjäänsä verrattuna jäänmurtajalaivaston uuden lippulaivan toimintakausi pitenee haastavissa arktisissa sääolosuhteissa.

– Kanadan rannikkovartiosto odottaa innolla polaarimurtajien rakentamista, mikä laajentaa toimintaamme vesillä ja varmistaa kriittisten palvelujen jatkuvan toimituksen korkeilla arktisilla leveysasteilla. Tämä sisältää etsintä- ja pelastustoimet, ympäristö- ja humanitaariset toimet sekä keskeisen roolin valtameritieteen tukemisessa. Onnittelut Seaspan Shipyardsille ja ABB:lle tämän uuden kumppanuuden solmimisesta,  Kanadan rannikkovartioston komentaja Mario Pelletie sanoo.

– Uusi rakennettava polaarimurtaja on tärkeä osa Kanadan kansallista laivanrakennusstrategiaa, ja ABB:lle on kunnia tulla valituksi strategiseksi kumppaniksi ja osallistua tähän projektiin innovatiivisella teknologiallamme ja ratkaisuillamme, asiantuntemuksellamme ja kokemuksellamme. Odotamme innolla yhteistyötä Seaspanin Vancouver Shipyardsin kanssa aluksen rakentamisen aikana ja Kanadan rannikkovartioston tukemista sen toiminnassa, sanoo Markus Astor, ABB Marine & Portsin johtaja Kanadassa.

Vuosina 2017–2020 CCG teki yhteistyötä ABB:n kanssa yhdeksän CCG-aluksen käyttöiän pidentämisessä, ja vuonna 2021 ABB sai National Individual Standing Offer (NISO) -tarjouksen hoitaakseen näille aluksille täydelliset palvelut asennettuihin laitteisiin. Vuonna 2019 Norjan rannikkovartiostolle vuonna 2000 toimitetusta KV Svalbardista tuli ensimmäinen Azipod®-propulsiolla varustettu alus, joka pääsi itsenäisesti pohjoisnavalle. Ensimmäinen Azipod-jäänmurtaja Röthelstein toimitettiin Kvaerner Masa-yardsin telakalta jo 1990-luvulla, samoin kuin jäänmurtaja Botnica. Vuonna 2016 Suomen Liikennevirastolle valmistuneessa Polariksessa on kolme Azipodia, niistä yksi keulassa. ABB sai huhtikuussa 2023 Rajavartiolaitokselta sopimuksen integroidun teho- ja propulsiopaketin toimittamisesta kahteen uuteen ulkovartioalukseen, jotka rakennetaan Uudessakapungissa.

Teksti: Mikko Niini

Jaa artikkeli