Suomen ABB on saanut vuoden 2013 aikana 180 miljoonan dollarin tilaukset maailman suurimmilta risteilyalan yrityksiltä voimalaitos- ja propulsiojärjestelmien toimittamisesta kuuteen risteilijään. Tilaukset sisältävät toimitukset kahteen Norwegian Cruise Linen ja Royal Caribbean Internationalin alukseen sekä yhteen Holland America Linen sekä Carnival Cruise Linesin alukseen.
Kaikki toimitukset sisältävät Suomessa kehitetyt uusimman sukupolven Azipod XO –ruoripotkurijärjestelmät. Niissä järjestelmän polttoainetaloutta on edelleen parannettu useita prosenttiyksiköitä aikaisempaan Azipod®-sukupolveen verrattuna. Käytössä on muun muassa parempi hydrodynamiikka ja sähköinen kääntöjärjestelmä aikaisemman hydraulisen ratkaisun sijaan. Azipod-järjestelmä säästää polttoainekustannuksia ja laskee hiilidioksidipäästöjä. Isossa risteilijässä tämä merkitsee jopa yli miljoonan dollarin polttoainesäästöjä vuodessa verrattaessa perinteiseen akselilinjaratkaisuun.
Toimitukset takaavat polttoainetaloudellisen, ympäristöä säästävän ja turvallisen liikennöinnin, korkean suorituskyvyn ja hyvän ohjattavuuden sekä varmistavat luotettavan sähkönsyötön.
”Kaupat ovat osoitus siitä, että asiakkaamme arvostavat vahvaa panostustamme tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Ympäristötietoisuuden ja polttoainekustannusten kasvaessa energiatehokkuutta parantaville ominaisuuksille on kysyntää”, liiketoimintajohtaja Juha Koskela ABB:ltä sanoo.
ABB:n toimitukset sisältävät voimalaitos- ja propulsiojärjestelmät kattaen Suomessa kehitetyt uuden sukupolven Azipod XO -yksiköt, ohjauspotkurit, generaattorit, propulsio- ja jakelumuuntajat, propulsiokäytöt, pääkytkintaulut ja taajuusmuuttajat. Lisäksi osa risteilijöistä varustetaan uudella älykkäällä ohjauskäyttöliittymällä ja arvostetun Red dot -muotoilupalkinnon voittaneella Azimuth-kahvalla.
Maailman merillä seilaa yli 100 alusta, joista löytyy ABB:n sähköinen Azipod-propulsiojärjestelmä. Azipod perustuu sähkövoimalla pyöritettäviin potkureihin ja pystyakselinsa ympäri pyörivään ruoripotkurilaitteeseen. Azipod-järjestelmällä varustettu alus säästää polttoainetta jopa 20 prosenttia perinteisiin potkureihin verrattuna.
Suomen ABB:n Marine & Cranes -yksikkö sijaitsee Helsingin Vuosaaressa ja vastaa maailmanlaajuisesti meriteollisuuden ratkaisujen kehittämisestä ABB:llä.