31.05.2023

ABB:n uusi propulsiokonsepti – valaan pyrstöliikkeiden matkiminen parantaa hyötysuhdetta

OSK-ShipTech A/S: n tutkimuksen mukaan uuden konseptin avulla voidaan vähentää propulsioenergian kulutusta jopa 22 prosenttia.

Konsepti on saanut inspiraationsa valaan pyrstön liikkeistä. Kuva: ABB

ABB esitteli ABB Dynafin™ -propulsiokonseptin, joka on saanut inspiraationsa valaan pyrstön liikkeistä, ja se on syntynyt yli vuosikymmenen kestäneiden tutkimus- ja tuotekehitystyön sekä testauksen tuloksena. ABB:n arvion mukaan konseptin ensimmäinen prototyyppi valmistuu vuonna 2025. Yhtiö kertoo, että riippumaton tutkimus vahvistaa, että uuden konseptin avulla voidaan vähentää propulsioenergian kulutusta jopa 22 prosenttia perinteisiin järjestelmiin verrattuna

– ABB Dynafin™ osoittaa, mikä on mahdollista, kun merenkulkualan asiantuntijat lähtevät tavoittelemaan radikaalia innovointia ja kehitystä evoluution ja teknologian inspiroimana, ABB Marine & Ports -divisioonan johtaja Juha Koskela sanoo yhtiön tiedotteessa.

– Konseptissa keskeistä on korkea hyötysuhde ja päästöjen vähentäminen, ja siinä hyödynnetään meri- ja propulsiotekniikan parhaita ratkaisuja. Haluan kiittää koko propulsiolaitteiden parissa työskentelevää henkilöstöämme peräänantamattomuudesta, sinnikkyydestä, innovatiivisuudesta ja vuosien uurastuksesta.

Uudessa propulsiokonseptissa sähkömoottori pyörittää suurta pyörää, jonka kierrosnopeus on alhainen 30–80 kierrosta minuutissa. Pyörään on kiinnitetty pystysuuntaisia lapoja, joista jokaisella on erillinen sähkömoottori ja joita säädetään yksilöllisesti laitteen ohjausjärjestelmän avulla. Pyörän ja lapojen liikkeen yhdessä tuottama työntövoima ja ohjailtavuus mahdollistavat ennennäkemättömän hyötysuhteen ja operatiivisen tarkkuuden. Konsepti noudattaa ABB:n pitkäaikaista suunnittelufilosofiaa, vaihteetonta sähköistä voimansiirtoa.

Propulsioenergian tarve vähenee

ABB:n tilaana OSK-ShipTech A/S -yhtiön tekemässä tutkimuksessa selvitettiin ABB Dynafin™ -konseptin toimintaa eri propulsiojärjestelmillä varustetussa aluksessa. Tutkimus osoitti, että ABB:n ratkaisu säästi propulsioenergiaa jopa 22 prosenttia verrattuna perinteiseen järjestelmään.

– Tämä voi auttaa merkittävästi vähentämään polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Konsepti on osa sähköistä propulsiojärjestelmää, joten se on myös täysin yhteensopiva nollapäästöisten akku- ja polttokennoteknologioiden kanssa, ABB kertoo.

Alkuvaiheessa uuden propulsiokonseptin teho on 1–4 MW per yksikkö. Parhaiten konsepti soveltuu keskikokoisille ja pienille aluksille kuten matkustaja- ja autolautoille, tuulipuistoissa toimiville offshore-tukialuksille, risteilijöille sekä jahdeille.

– Järjestelmä vähentää tärinää ja melutasoja ja siten myös lisää matkustajien ja miehistön mukavuutta. Lisäksi konsepti mahdollistaa ensiluokkaisen ohjattavuuden sekä halutun sijainnin ja kurssin pitämisen.

VA

 

Jaa artikkeli