Älynostureilla lisää työtehoa satamateollisuuteen

Satamateollisuudessa nousun merkit ovat jo olemassa, ja tämä näkyy myös nosturiyhtiö Konecranes Oyj:n toiminnassa. Yhtiön toimitusjohtaja Panu Ruotilan mukaan tällä erää ne teollisuuden toimijat, jotka investoivat, investoivat laitekantaan, jossa on mukana viimeisintä teknologiaa.

– Jos ostetaan esimerkiksi uusi nosturi, niin hankitaan siihen samalla melkein kaikki lisävarusteet, mitkä on mahdollista saada. Esimerkiksi teollista internetiä, kauko-ohjausmahdollisuutta ja nosturin heiluntaa vähentäviä ominaisuuksia, kertoo Konecranesin toimitusjohtaja Panu Ruotila.

Satamateollisuudessa nousun merkit ovat jo olemassa, ja tämä näkyy myös nosturiyhtiö Konecranes Oyj:n toiminnassa. Yhtiön toimitusjohtaja Panu Ruotilan mukaan tällä erää ne teollisuuden toimijat, jotka investoivat, investoivat laitekantaan, jossa on mukana viimeisintä teknologiaa.

– Jos ostetaan esimerkiksi uusi nosturi, niin hankitaan siihen samalla melkein kaikki lisävarusteet, mitkä on mahdollista saada. Esimerkiksi teollista internetiä, kauko-ohjausmahdollisuutta ja nosturin heiluntaa vähentäviä ominaisuuksia, kertoo Konecranesin toimitusjohtaja Panu Ruotila.

Ruotilan mukaan investointihaluiset teollisuudentoimijat hakevat tällä hetkellä investoinneillaan pääasiassa kolmea asiaa: työtehoa, työturvallisuutta ja pienten tuotannon ”pullonkaulojen” parannusta. Perusinvestointeja ei hänen mukaan tehdä teollisuuspuolella juurikaan tällä hetkellä muualla kuin satamissa. Pullonkauloilla hän puolestaan viittaa esimerkiksi autotehtaan tai metallipajan olemassa olevaan hitaaseen nosturikantaan, joka kaipaa uudistamista työtehon parantamiseksi.

-Jopa muutaman sekunnin nosturiliikkeiden erolla voi olla vaikkapa metallipajalle iso merkitys siihen, miten tehokasta koko vuoden toiminta on, Ruotila sanoo.

Pohjoismaiden suurin pukkinosturi Turkuun

Viime syksynä yhtiö ilmoitti saaneensa yhdysvaltalaiselta Port of Virginialta ilmoituksen aikomuksesta tehdä sopimukset yhtiön tähänastisen historiansa suurimmasta kaupasta. Aieilmoitus koski 86 automaattisen pinoamisnosturin hankkimista. Toimitukset on aikataulutettu tapahtumaan vaiheittain vuosina 2018-2020. Sopimusten arvo ylittää 200 miljoonaa euroa.

Myös Suomessa satamateollisuudessa eletään uutta nousua. Konecranesin suurin tänä vuonna myyty nosturi menee Meyer Turku Oy:lle. Konecranes toimittaa Turun telakalle uuden 1 200 tonnin Goliath-nosturin. Konecranes vastaa nosturin suunnittelusta, tarkkuuskomponenteista, sähköasennuksista, automaatiojärjestelmistä ja rakennekomponenteista. Meyer Turku puolestaan rakentaa nosturin pääkannatinpuomin omissa tuotantotiloissaan. Uusi nosturi otetaan käyttöön toukokuussa 2018.

Ruotilan mukaan sopimukseen sisältyy myös Turun telakan nykyisen 600 tonnin nosturin modernisointi, kunnossapito ja huolto-osat.

-Olemme erittäin ylpeitä siitä, että saimme Beyerin Turun telakan nosturikaupan meille Suomeen. Uuden nosturin lisäksi tulemme modernisoimaan meidän heille noin 40 vuotta sitten toimittaman nosturin samassa yhteydessä.

Uusi jättinosturi kolminkertaistaa yhdessä vanhan 600 tonnin nosturin kanssa Turun telakan päivittäisen nostokapasiteetin ja mahdollistaa isompien ja pidemmälle varusteltujen suurlohkojen rakentamisen ja nostamisen.

-Uusi pukkinosturi varustellaan etävalvontateknologialla, jonka ansiosta Konecranes voi tarjota asiantuntemusta asiakkaalleen ja auttaa vähentämään suunnittelemattomien seisokkien kestoa.

Puhtia USA:sta?

Ruotilan mukaan Yhdysvalloissa puhaltaneet uudet tuulet poliittisella kentällä voivat olla jopa eduksi Konecranesille.

-Tilauskantamme on Yhdysvalloissa noussut jo aika paljon – katsotaan nyt, että kääntyvätkö ne tilauksiksi. Trumpin valinta on meille ihan hyvä asia. Konecranesillahan on melkein miljardin liikevaihto USA:ssa ja, jos maassa alkaa uusia investointeja infraan syntymään, niin sehän on erittäin hyvä asia meille.

Jaa artikkeli