Risteilyalusmarkkina, jossa Azipod-propulsiojärjestelmä on yleisimmin käytetty järjestelmä, on kasvanut merkittävästi viime vuosina erityisesti kehittyvillä markkinoilla. ABB sai vuonna 2014 useita tilauksia johtavilta telakoilta uusimman sukupolven Azipod XO -propulsiojärjestelmien toimittamisesta loistoristeilijöihin. Pitkäaikaisten asiakkaiden uusintatilausten lisäksi ABB sai strategisesti merkittäviä sopimuksia Azipod-yksiköiden toimittamisesta uusille asiakkaille.
Arktisten alueiden kuljetusten kasvu sekä öljyn ja kaasun etsintä arktisilla alueilla luovat kysyntää erikoisratkaisuille jäissä kulkeviin ja jäätä murtaviin aluksiin. Arktisissa oloissa Azipod VI -propulsioyksiköt mahdollistavat erinomaisen jäänmurtokyvyn, parantavat ohjailtavuutta ja sekä toimivat luotettavasti ankarissa ja vaativissa oloissa.
– Menestyksemme perustuu konkreettisten hyötyjen tuottamiseen laivanvarustajille ja risteilyalan toimijoille. Azipod-järjestelmä toimii luotettavasti sekä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Kaikki nämä seikat parantavat tuottavuutta. Tämän ansiosta ABB:stä on tullut johtava sähköisten propulsioratkaisujen toimittaja. Myös tulevaisuudessa kysyntä on kasvussa useissa alussegmenteissä – erityisesti risteilyaluksissa, kertoo liiketoimintayksikön johtaja Juha Koskela ABB:ltä.
– Olemme lisänneet kapasiteettiamme ja laajentaneet suurten Azipod-ruoripotkurilaitteiden tuotantoa Haminaan. Uudessa tuotantolaitoksessa voidaan valmistaa kääntöjärjestelmät 30-40 Azipod-potkurilaitteeseen vuodessa. Ensi kesään mennessä palkkaamme Haminaan noin 20 kokoaikaista työntekijää, Koskela jatkaa.
Helsingin Vuosaaressa toimiva ABB:n liiketoimintayksikkö vastaa maailmanlaajuisesti meriteollisuuden ratkaisujen kehittämisestä ABB:llä.