11.04.2014

Bisnestä ympäristön mukaan

Konsernijohtaja Jussi Mälkiä panostaa biopolttoaineisiin ja energiatehokkuuteen. Meriaura aikoo rakentaa laivastollisen päästöt puolittavia aluksia ja valmistaa itse jätepohjaiset biopolttoaineet laivojensa käyttöön.

– Erityisesti arktisessa kasvussa on perusteltua noudattaa kestävän kehityksen ja biotalouden oppeja, Jussi Mälkiä sanoo.

Meriauran toimitusjohtaja ja omistaja Jussi Mälkiä aloitti uransa laivanvarustajana 1980-luvulla Reilun kaupan Estelle-laivalla. Ympäristönäkökulma oli vahva osa aktivismia. Mälkiän aktivismin tie jatkui Greenpeaceen, jossa hän oli mukana vastaamassa monista näyttävistä operaatioista. Mälkiä on kuvannut aikaansa kansainvälisessä ympäristöjärjestössä omaksi johtajakoulukseen.
Meriauran varsinainen kaupallinen liiketoiminta alkoi Neuvostoliiton romahduksen myötä syntyneiden pienien tavaravirtojen kuljettamisella. Nyt Mälkiän johtaman Meriauran rahtaamien kuivalastialusten kuljetussuorite on yli kaksi miljoonaa tonnia vuodessa.
Mälkiä on ollut kehittämässä biopolttoaineita jo 1990-luvun alussa, jolloin se ei vielä ollut muodikasta. Nyt yritysryhmä aikoo rakentaa laivastollisen päästöt puolittavia aluksia ja valmistaa itse jätepohjaiset biopolttoaineet laivojensa käyttöön.

Turkulainen perheyritys

Meriaura Oy on turkulainen perheyritys, joka on erikoistunut teollisuuden tuotteiden ja raaka-aineiden merikuljetuksiin sekä erilaisiin projektikuljetuksiin. Varustamon alukset liikennöivät sopimus- ja hakurahtiliikenteessä Euroopan alueella, pääasiassa Itämerellä ja Pohjanmerellä. Meriaura Oy on osa Meriaura Groupia, johon kuuluvat lisäksi yhtiöt VG-Shipping ja Pernotrans. Emoyhtiönä toimii Aura Mare Oy. Ryhmää johtaa konsernijohtaja Jussi Mälkiä, joka tunnetaan tuoreista avauksistaan ja ympäristöarvoja korostavasta toimintapolitiikastaan.

Biotalous merelle

Mitä biotalous Meriaura Groupille tarkoittaa?
– Meille se merkitsee muun muassa biopolttoaineiden kehittämistä sekä energiatehokkuuden painottamista teknisissä ratkaisuissa. Biotalous on meille tärkeä myös toista kautta. Merkittävässä osassa merikuljetuksiamme siirrämme maataloustuotteita, metsäbiomassaa eri muodoissa, kierrätysmateriaaleja ja esimerkiksi tuulivoimaloiden osia, kertoo Jussi Mälkiä.
Entä bioöljyjen ja biokaasujen käyttäminen polttoaineena, miksi varustamoalan pitäisi käyttää bioöljyä?
– Ehdottomasti parasta on investoida energiatehokkuuteen. Toiseksi paras konsti on siirtyä toisen sukupolven biopolttoaineisiin joilla voidaan vähentää ilmanpäästöjä merkittävästi ja leikata kasvihuonekaasujen määrää. Mielestäni nämä ovat tällä hetkellä ainoa käytössä oleva kestävän kehityksen mukainen ratkaisu. Olkoonkin, että bio- ja kierrätyspolttoaineissa niiden suurimmat haasteet ovat raaka-aineiden saatavuus ja tuotanto, Mälkiä toteaa.
Merenkulun ympäristösäädökset ovat suhteessa laivaliikenteen päästöihin. Onko tällä alueella tulossa jotain olennaista ja vaikuttavaa?
– Säädöksiä on tietysti noudatettava ja valvottava huolellisesti, mutta erityisesti kiinnittäisin huomioita vasta rakenteilla oleviin määräyksiin kuten kasvihuonekaasujen (GHG) leikkaamiseen ja sen järkevään toteuttamiseen, jossa avainasemassa ovat kuljetustehokkuus ja kestävät polttoaineratkaisut, painottaa Mälkiä.

– Meillä liiketoimien kehittämisessä otetaan ympäristöasiat aidosti huomioon, samalla kannat-tavuudesta huolehtien. En näe ristiriitaa ympäristön vaatimusten ja liiketoiminnan välillä.
– Meillä liiketoimien kehittämisessä otetaan ympäristöasiat aidosti huomioon, samalla kannat-tavuudesta huolehtien. En näe ristiriitaa ympäristön vaatimusten ja liiketoiminnan välillä.

Kasvua arktisilta alueilta

Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus Tekesin julkaisemassa Kasvua arktisilta merialueilta -ohjelmassa sanotaan: “Arktisen kasvun tärkeimmät liikkeelle panevat voimat ovat alueen meriliikenneväylien avaaminen ja mineraalivarojen hyödyntäminen. Alueelta puuttuu kuitenkin edelleen riittävä infrastruktuuri uusien liiketoimintamahdollisuuksien toteuttamiseen”.
Jussi Mälkiä on tunnettu Greenpeace-historiastaan, ja äskettäin Greenpeace-aktivisti Sini Saarelan Venäjän-toiminta on ollut huomion valokeilassa. Mitä ajatuksia talouskasvun haku arktisilta merialueilta herättää?
– Erityisesti arktisessa kasvussa on perusteltua noudattaa kestävän kehityksen ja biotalouden oppeja. Greenpeace on tehnyt hyvää työtä nostamalla esiin kaasun- ja öljyntuotannon riskejä. Arktisten alueiden biotaloudella, johon katson sisältyvän uusiutuvan energian eri muodot, kuten aalto- ja tuulivoiman sekä teollisuuden sivuvirtojen hyödyntämisen, voitaisiin vähentää uusiutumattomien luonnonvarojen tarpeetonta hyödyntämistä ja ympäristöriskejä.

Uusi laivakonsepti

Bisnesmies ja maailmanparantaja nähdään yleensä hieman huonosti sopimaan samaan henkilöön. Jussi Mälkiä suhtautuu asiaan rennosti.
– Meillä liiketoimien kehittämisessä otetaan ympäristöasiat aidosti huomioon, samalla kannattavuudesta huolehtien. En näe ristiriitaa ympäristön vaatimusten ja liiketoiminnan välillä.
Esimerkki tästä on EcoCoaster. VG-Shipping osana Meriaura Groupia suunnittelee mm. Foreship Ltd:n ja Aker Arctic Technology Inc:n kanssa EcoCoaster-laivakonseptia, joka pystyy käyttämään voimanlähteenä vaihtoehtoista polttoainetta, EcoFuelia.
EcoCoaster täyttää kaikki lähivuosina voimaan astuvat merenkulun ympäristömääräykset ja monelta osin jopa ylittää niiden vaatimukset. Jää-ja avovesimallikokeet suoritettiin vuoden alussa Vuosaaressa ja parhaillaan neuvotellaan telakoiden kanssa.
– EcoCoaster on erittäin energiatehokas kuivalastialus, joka pystyy käyttämään voimanlähteenä bio- ja kierrätysöljyistä valmistettavaa vaihtoehtoista polttoainetta. Nimellä VG Marine EcoFuel lanseerattavaa tuotetta valmistaa yritysryhmään kuuluva VG-Shipping. Polttoaine valmistetaan teollisuuden sivutuotteista, eikä se näin ollen kilpaile ruoantuotannon kanssa. Ratkaisujen eettisyys on meille tärkeää, Mälkiä kiteyttää.

Meriaura Group on turkulainen perheomisteinen yritysryhmä, jonka visiona on olla edelläkävijä ympäristöä säästävässä merikuljettamisessa ja sen kehittämisessä.

Meriaura Oy – Teollisuuden merikuljetuspalvelut, liikevaihto 42 Me
VG-Shipping Oy – Laivojen tekniikan ja miehitysasioiden hoito, alustekniikan kehitys, biopolttoaineen kehitys ja valmistus, liikevaihto 5,1 Me
Aura Mare Oy – hallintopalvelut, ryhmän emoyhtiö, LV 1,7 Me
Pernotrans Oy – Maalogistiikka-palvelut, LV 4,5 Me
Sybimar Oy – elintarvike- ja energiateollisuuden laitetoimitukset sekä kokonaisratkaisut, mm. suljetun kierron konsepti, jossa tuotetaan elintarvikkeita hiilineutraalisti, kierrättämällä ravinteita ja energiaa prosessin sisällä. LV 1,3 Me

Jaa artikkeli