Cargotecin Mika Vehviläinen uskoo merenkulun parempiin näkymiin

Rahdinkäsittelylaitteita ja -palveluja tarjoava Cargotec Oyj odottaa telakoilta ja varustamoilta enemmän tilauksia jo lähiaikoina. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen kanta perustuu erityisesti yhtiön lastiluukkuja rakentavan MacGregor -yksikön suorituksiin. MacGregorin tilauskirjat ovat nyt paksummat kuin kertaakaan sitten vuoden 2014 lopun.

Rahdinkäsittelylaitteita ja -palveluja tarjoava Cargotec Oyj odottaa telakoilta ja varustamoilta enemmän tilauksia jo lähiaikoina. Toimitusjohtaja Mika Vehviläisen kanta perustuu erityisesti yhtiön lastiluukkuja rakentavan MacGregor -yksikön suorituksiin. MacGregorin tilauskirjat ovat nyt paksummat kuin kertaakaan sitten vuoden 2014 lopun.

– Nyt jo nähdään heikkoja merkkejä laivanrakennusmarkkinoiden kohentumisesta, Vehviläinen sanoo Bloombergin puhelinhaastattelussa.

Finanssikriisi iski sekä emo-Cargoteciin että kaikkiin yksiköihin

Hän huomauttaa siitä, että telakoiden tilaukset jäivät maailman finanssikriisinä tunnetun  hyökyaallon alle. Kriisi on koetellut niin Cargoteciä kuin MacGregoriakin niin, että tilauskirjat supistuivat vuoden 2008 3,5 miljardin euron huippuluvuista 50 prosenttia kesäkuun  loppuun päättyneellä neljänneksellä.

Nyt Vehviläinen näkee vallankin rahtilaivojen ja konttialusten tilausten kasvavan, vaikkakin hitaasti. Hän odottaa lastinkäsittelyjärjestelmien kysynnän vahvistuvan USA:n ohella myös Euroopan ja Aasian markkinoilla. Myös Cargotecin kaksi muuta yksikköä, Kalmar ja Hiab, kertovat MacGregoriakin paremmista näkymistä. Kalmarin lastijärjestelmät käsittelevät joka neljättä maailmassa liikkuvaa konttia.

Huolimatta tilausten vähenemisestä Cargotecin kannattavuus on kohentunut kustannussäästöjen ja t&k-investointien ansiosta.

Vehviläistä haastattelivat toimittajat Hanna Hoikkala ja Niklas Magnusson.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-11/ship-building-slump-starting-to-turn-around-cargotec-s-ceo-says

Jaa artikkeli