Tällä kertaa laivan varsinainen rungon kokoaminen alkoi jo kaksi viikkoa sitten, kun laivan yli 100 metriä pitkä kelluva konehuoneyksikkö saapui Meyerin toiselta telakalta Rostockista.
Mardi Gras on jo toinen LNG-käyttöinen Turun telakalla rakennettava risteilylaiva. Alus on jaettu kuuteen teemalliseen alueeseen, ja siinä on paljon mielenkiintoisia ominaisuuksia. Ultimate Playground –alueella on vesiliukumäkiä, urheiluareena ja maailman ensimmäinen risteilyalukseen rakennettu vuoristorata.
Ranskalaisessa Korttelissa on New Orleansin tyylisiä koktailibaareja ja ravintoloita, Lido-allasalueella matkustajat voivat nauttia ja viihtyä auringossa. Aluksen keskellä on Grand Central, kolme kantta korkea avoin alue oleskelulle ja esityksille. Alueen ehdoton vetonaula on kolmen kannen korkuinen lasiseinä, josta voi nauttia merinäköaloista. Lasiseinä on todellinen suunnittelun ja insinöörityön taidonnäyte.
”On ollut todella hienoa suunnitella ja nyt vihdoin myös rakentaa Mardi Gras –alusta. Olemme tarjonneet mielellämme asiakkaallemme sitä suunnittelu- ja insinööriosaamista, jota laivan monimutkaiset ominaisuudet ja piirteet ovat vaatineet”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer sanoo.
”Tämä on historiallinen päivä Carnivalille – Mardi Grasin rungon koonnin virallinen alku. Tämä laiva avaa uuden jännittävän luvun yhtiöllemme ja esittelee useita matkustajia miellyttäviä innovaatioita”, Carnival Cruise Linesin SVP Newbuilds Ben Clement sanoo.
Hyötyjä uusista investoinneista
Carnivalin Mardi Gras –alus on jo hyötynyt Meyer Turun 200 miljoonan euron investointiohjelmasta. Telakan terästuotanto on läpikäymässä laajoja uudistuksia, jotka kohdistuvat niin laitteisiin, IT-järjestelmiin, laivanrakennusprosesseihin kuin henkilökunnan koulutukseenkin.
”Näemme nyt jo investointien vaikutuksia, ja lisää vaikutuksia tulee tämän vuoden aikana. Automaattinen teräksen esikäsittelylaitoksemme sekä teräsvarasto toimivat jo, ja ovat tukeneet Mardi Grasin tuotantoa”, Meyer kertoo.
Tämän päivän seremoniassa olivat läsnä Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer, Carnival Cruise Linesin SVP Newbuilds Ben Clement, laivan tuleva kapteeni Giuseppe Giusa, pääkonemestari Ferdinando Ruocco sekä hotellitoiminnan johtaja Pierre Camilleri.
Carnival Mardi Gras
Bruttovetoisuustonnit 180 000
Matkustajia noin 5200
Valmistuu 2020