Carnival XL1:n tuotanto alkoi Meyer Turun telakalla

Meyer Turku aloitti tänään risteilylaivan rakentamisen Carnival Cruise Linesille. Aluksessa on 5286 matkustajapaikkaa, ja se on valmistuessaan ensimmäinen Pohjois-Amerikan markkinoille rakennettu LNG-käyttöinen laiva sekä 180 000 bruttovetoisuustonnisena Carnivalin suurin alus.

Ensimmäisen levynleikkauksen jälkeen alkaa laivan rungon rakentaminen. Uudessa Carnival-aluksessa on useita ennen näkemättömiä mielenkiinnon kohteita ja innovaatiota, ja se perustuu Carnival Corporationin ”vihreän risteilemisen” suunnittelukonseptiin.
”Tästä uudesta aluksesta tulee todella erityinen. Laivassa on uraauurtavia ainutlaatuisia ominaisuuksia ja myös erottuva rungon suunnittelu ja maalaus, joka on sekä ajaton että tulevaisuuteen katsova, ja kunnioittaa lähes 50 vuoden historiaamme matkustajien lomaunelmien toteuttajana”, Carnival Cruise Linesin presidentti Christine Duffy sanoo.
Meyer Turun tuotannon kasvu jatkuu tällä huippumodernilla risteilyaluksella. Tuotannon taso on jo nyt saavuttanut aikaisemman huipun ja yli kaksinkertaistunut vuodesta 2014, jolloin Meyer tuli telakalle omistajaksi.
“Olemme erittäin tyytyväisiä voidessamme rakentaa tätä isoa ja innovatiivista laivaa yhdessä Carnivalin kanssa. Ensimmäisen levyn leikkaamisen myötä tekemämme rungon, ominaisuuksien ja laivan sisustuksen suunnittelutyö alkaa kantaa hedelmää. Olemme myös erittäin ylpeitä voidessamme rakentaa Pohjois-Amerikan markkinoiden ensimmäisen LNG-laivan”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer kommentoi.
 
Uusi tavallinen tahti
Tuotannon kasvun mahdollistamiseksi Meyer Turku on palkannut vuoden 2014 jälkeen jo yli 700 uutta laivanrakentajaa. Rekrytoinnit jatkuvat noin 200 henkilön vuosivauhdilla.
Meyer Turku on myös investoinut voimakkaasti, suurin osa tämän hetkisestä yli 200 miljoonan euron investointiohjelmasta menee telakan terästuotannon uudistamiseen. Tällä hetkellä Telakan teräshalleihin on jo valmistumassa uusi levyleikkauslinja, uusi profiilileikkauslinja sekä uusi paneelilinja.
”Näemme jo uusien teräksen esikäsittelylaitoksen ja levyvaraston, sekä toukokuussa käyttöön otetun uuden pukkinosturin vaikutukset tuotantoomme. Toteutamme investointeja samaan aikaan kun kasvatamme sekä suunnitteluamme että tuotantoamme täyttääksemme asiakkaillemme annetut lupaukset. Tämä on erittäin jännittävää aikaa sekä meille että verkostolle. Näitä erittäin suuria laivoja suunnitellessa ja rakennettaessa meillä on hyvä mahdollisuus näyttää mihin pystymme”, toimitusjohtaja Jan Meyer jatkaa.
Carnival XL1 rakennetaan Carnivalin vihreän risteilemisen alustalle, mutta siinä on täysin uusia sisustussuunnittelun ratkaisuja ja tiloja, joita Meyer Turun sisustussuunnittelun tiimit ovat suunnitelleet yhdessä Carnivalin kanssa.
Toistaiseksi nimeämätön Carnivalin laiva tulee käyttöön Floridassa vuoden 2020 alussa. Laivan nimi julkaistaan suunnitelmien mukaan joulukuussa. Lisätietoja laivan ensimmäisestä kaudesta julkaistaan tammikuussa, ja laivan matkustajille suunnatuista ravintoloista ja viihteestä kerrotaan tarkemmin vuoden 2019 aikana. Toinen XL-luokan alus toimitetaan Turusta Carnivalille vuonna 2022.
Jaa artikkeli
Stena Banneri