04.07.2018

Costa Smeraldan kolikkoseremonia Turussa

Meyer Turun telakalla keskiviikkona järjestetty perinteinen onnenkolikkoseremonia oli merkkinä uuden Costa Cruisesin Smeralda-aluksen rungon koonnin aloituksesta. Laivanrakentajille rungon koonnin aloittaminen kolikkoseremonioineen on aina juhlava hetki. Tapahtuman jälkeen laivan runko alkaa pikku hiljaa rakentua telakan rakennusaltaaseen.

Costa Smeraldan onnenkolikkoseremoniaan osallistuivat vasemmalta Meyer Turun varatoimitusjohtaja Tapani Pulli, RINA Euroopan operatiivinen johtaja Massimo Volta, Meyer Turun projektipäällikkö Tom Degerman, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer, Costa Smeraldan kummi Elisabetta Moraci, Costa Crorieren toimitusjohtaja Neil Palomba, Carnivalin johtaja Luca Zuccolo, Carnivalin johtaja Andre Bruckmann, Carnivalin johtaja Heikki Palkama ja Meyer Turun apulaisprojektipäällikkö Kalle Hyytiä.

Costa Smeralda on suunniteltu tarjoamaan matkustajille laatua, tyyliä, lämmintä vieraanvaraisuutta, esityksiä sekä tietysti maailman kuulua italialaista ruokaa useissa ravintoloissa. Kaikki tämä tarjoillaan raikkaassa COSTAn tyylissä. Aluksesta tulee todellinen kaunotar. Italialaisten piazzojen inspiroimana aluksen perässä on muun muassa laaja avoin portaikko.

Rungon koonnin aloittaminen on historiallinen hetki myös Turun telakalle – Bruttovetoisuudeltaan 182 700 tonnin Costa Smeralda on telakan suurin laiva kymmeneen vuoteen.

– Olemme tuotannon tämänhetkisen kasvun puolessa välissä, ja myös investointimme alkavat jo näkyä telakalla. Telakalla työskentelee myös lähes 700 laivanrakentajaa enemmän kuin vuonna 2014, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa.

Costa Crorieren toimitusjohtaja Neil Palomba ja Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer.

Costa Smeralda on osa Costan emoyhtiö Carnival Corporationin hanketta tuoda maailman merille ensimmäiset LNG-käyttöiset risteilyalukset. Meyer Turku on ollut LNG-laivojen rakentamisen edelläkävijä, ja telakalta on valmistunut jo kaksi LNG-käyttöistä autolauttaa (Viking Grace 2014 ja Tallink Megastar 2017). Nyt Meyer Turku on yhdessä sisartelakka Meyer Werftin kanssa luonut LNG-käyttöisen risteilyaluksen.

Costa Smeraldan kummi Elisabetta Moraci, joka on kasvanut Costan organisaatiossa ja haaveilee kapteenin pestistä joskus tulevaisuudessa. Moraci halusi omistaa kummiuden kaikille Costan palveluksessa työskenteleville naisille.

Costa Smeralda on merkkipaalu risteilylaivojen kehityksessä, että laiva tulee olemaan ensimmäinen kansainväliseen toimintaan tarkoitettu alus, joka tulee käyttämään LNG-kaasua pääpolttoaineenaan. Smeralda voi käyttää myös dieseliä.

– Olemme innoissamme, kun saamme juhlia tätä erityistä hetkeä laivan rakentamisessa. Costa Smeralda on todellinen innovaatio kansainvälisille markkinoille ja tärkeä askel uusien standardien asettamisessa koko teollisuudelle”, sanoo Michael Thamm, Costa Groupin ja Carnival Aasian toimitusjohtaja.

Costalle toimitettiin silloisen Aker Yardsin omistamalta Helsingin telakalta vuosina 2000 ja 2003  kaksi 85.600 GT:n risteilyalusta Costa Atlantica ja Costa Mediterranea. Costa siis palasi Suomeen yli kymmenen vuoden tauon jälkeen rakennettuaan välillä lukuisia laivoja Fincantierin telakoilla Italiassa

Yhteistyötä Meyer Groupin sisällä

Meyer Turun rakennusaltaassa on jo 140 metriä pitkä Costa Smeraldan kappale, sillä laivan FERU (floating engine room unit), kelluva konehuoneyksikkö, tuotiin telakalle Meyerin omistamalta Neptun Werftiltä Saksasta kaksi viikkoa sitten.

”FERU on osa Meyer Groupin strategiaa, jossa pyrimme löytämään synergioita kolmen telakkamme välillä. FERUjen rakentaminen Neptunilla auttaa myös Meyer Turun tuotannon kasvattamisessa ja on hyvä merkki telakoidemme välisestä yhteistyöstä”, Jan Meyer paljastaa.

Onnenkolikkoseremoniassa Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer.

Costa Smeralda aloittaa risteilyt lokakuussa 2019. Ensimmäinen risteily alkaa Hampurista, josta matka etenee Rotterdamin, Lissabonin, Barcelonan ja Marseillesin kautta Italian Savonaan. Täällä laiva viettää juhlallista nimeämisjuhlaa. Juhlan jälkeen Costa Smeralda purjehtii läntisellä Välimerellä huhtikuuhun 2020. Costa Smeraldan sisaralus luovutetaan Turun telakalta vuonna 2021.

Costa Smeralda numeroina:

Luokka: RINA

Lippu: Italia

Pituus: 337m

Leveys: 42m

Syväys: 8,8m

Bruttovetoisuus: 182,700

Matkustajahyttejä: 2612

Matkustajia: 6518

Parvekkeiden suhde hytteihin: 63,7%

Miehistö: 1682

Nopeus: 17 solmua

Pääkoneiden määrä: 4

 

Jaa artikkeli