Lokakuussa valmistuva Costa Smeralda -risteilyalus saa rinnalleen sisaren, Costa Toscanan, joka valmistuu keväällä 2021. Laivan sisustussuunnittelu tulee huokumaan aitoa italialaista tunnelmaa niin materiaaleissa kuin muodoissa ja konseptissakin.
Costa Cruises toimitusjohtaja Neil Palombo ja Meyerin toimitusjohtaja Jan Meyer käynnistivät yhdessä aluksen tuotannon eilen Turussa levynleikkuuseremonialla, joka toteutettiin täysin uudistetun plasmaleikkuulinjan avulla. Linja on yksi merkittävimmistä teräshallien yli 100 miljoonan euron investoinneista. Koko telakan laajuinen investointiohjelma nousee jopa noin 200 miljoonaan euroon. Ohjelman myötä Meyer Turku kehittyy ”Moderniksi telakaksi moderneja laivoja varten”, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa.
Costa Toscana edustaa ”parasta insinööriosaamista”
Costa Toscana tulee olemaan risteilyalusten edelläkävijä siskonsa Smeraldan tavoin, alan parhaimman insinööriosaamisen ja designin ansiosta, mutta myös ympäristöystävällisyyden ansiosta. Meyer on onnistunut jo nyt pääsemään tavoitteisiinsa kolme vuotta etuajassa, päästöjen vähentämisessä 15
Costan kumpikin alus edustaa korkealaatuista työtä ja alan parasta insinööriosaamista, Meyer sanoi tilaisuudessa.
– Costa Smeralda ja Costa Toscana tulevat olemaan Costa Cruisesin presidentti Neil Palomban mukaan ”Italian hienoimpia”. Bruttovetoisuudeltaan 180 000 ja yli 2 600 hytin alukset ovat osa Costa Groupin laivaston laajentamissuunnitelmaa, jossa markkinoille tulee seitsemän uutta alusta vuoteen 2023 mennessä,
– LNG:n käyttö polttoaineena on risteilyaluksissa valtava innovaatio, joka uurtaa uraa seuraavalle aikakaudelle. Vähähiilidioksidiset polttoaineet vähentävät huomattavasti päästöjä, mikä vie meitä eteenpäin ympäristön suojelussa turvallisuudesta tinkimättä, molemmat meille tärkeimpiä päämääriämme, Palomba sanoi.
Meyer Turku rekrytoi 200 laivanrakentajaa joka vuosi
Samalla kun Meyer Turku investoi toimitiloihin, laitteisiin ja IT-järjestelmiin, yhtiö rekrytoi noin 200 uutta laivanrakentajaa vuosittain. Suuri osa tästä rekrytoidaan toimihenkilötehtäviin työskentelemään suunnittelun, projektihallinnan, hankinnan ja laaduntarkkailun tehtäviin sekä esimiestyöhön.
– Meillä on jatkuva tarve osaavasta työvoimasta ja olemme myös valmiita kouluttamaan ihmisiä, joilla ei välttämättä ole taustaa laivanrakennuksesta. Turkulaisella laivanrakennuksella on pitkä ja ennustettavissa oleva tulevaisuus, sillä tilauskirjamme ulottuu jo vuoteen 2025. Toivotamme lämmöllä kaikki soveltuvalla taustalla olevat ihmiset hakeutumaan meille töihin, toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa.
Teksti Martina Martiala
Kuvat Martina Martiala ja Costa Cruises