Laivoihin rikkipesureita eli skrubbereita valmistava suomalainen DeltaLangh Oy, joka jo aiemmin on asentanut useisiin laivoihin hybridiskrubberin, on nyt lanseerannut pesurin, jossa on hybridivalmius. Kyseessä on avoimeen kiertoon perustuva rikkipesuri, joka voidaan haluttaessa myöhemmin päivittää hybridiksi ilman aluksen telakointia. Yrityksen ”True Hybrid Scrubber” mahdollistaa avoimen kierron lisäksi jatkuvan suljetun kierron operoinnin, joka on avointa kiertoa ympäristöystävällisempi vaihtoehto. Myös tämä uusi edullisempi malli, jossa on hybridivalmius, täyttää MARPOLin Annex VI:n vaatimukset ja mahdollistaa meridieseliä edullisemman raskaan polttoöljyn käyttämisen polttoaineena.
DeltaLanghin uusi skrubberi tarjoaa varustamoille joustavan ratkaisun, sillä asiakas saa siihen investoidessaan myös kiinteän 12 kuukauden option pesurin päivittämisestä täydeksi hybridiksi. ”Pyrimme tällä tavalla antamaan asiakkaalle selkeän kokonaiskuvan kaikista mahdollisuuksista ja siten helpottamaan investointipäätöksen tekoa”, kertoo yrityksen tekninen johtaja Kimmo Henriksson.
Skrubberikomponentit 975 000 eurolla
DeltaLanghin skrubberi on syntynyt tunnetun laivasuunnitteluyrityksen Deltamarinin ja varustamo Langh Shipin yhteistyön tuloksena. Sen lähtökohtana oli varustamon tarve luoda edullinen ratkaisu, jolla voidaan ympäristöystävällisesti täyttää tämän vuoden alussa voimaan tulleet tiukat rikkipäästörajat Itä- ja Pohjanmerellä, Englannin kanaalissa ja Pohjois-Amerikan rannikolla. Varustamon kehitystyön tavoitteena oli edullinen hinta ja DeltaLangh on jatkanut tuotekehitystä mahdollisimman edullisen ja nopeasti asennettavan rakenteen aikaansaamiseksi. Tämän vuoksi yritys pystyy nyt tarjoamaan pesurikomponentit hintaan 975 000 euroa. ”Hinta on laskettu 8 – 9 MW:n koneteholle ja se sisältää kaikki toimivan hybridivalmiin järjestelmän vaatimat komponentit”, Henriksson kertoo. DeltaLangh tukee asiakasta projektin kaikissa vaiheissa toimittaen materiaalin ja asennusohjeet telakalle. Myös avaimet käteen -toimitus on mahdollinen.