06.05.2011

Deltamarin suunnittelee kanadalaiselle varustamolle Kiinassa rakennettavia Equinox-luokan bulkkereita

Deltamarin on tehnyt sopimuksen kiinalaisen Nantong Mingde Heavy Industry –telakan kanssa yhteensä seitsemän uuden Equinox-luokan itsepurkavan ja ilman nostureita toimivan irtolastialuksen (bulkkerin) suunnittelusta. Alukset rakennetaan Algoma Central Corporationille ja Canadian Wheat Boardille. Sopimuksen mukaan Deltamarin huolehtii alusten perus- ja työkuvasuunnittelusta sekä teknisestä ostotoiminnasta.

 

Alusten konsepti perustuu Deltamarinin B.delta-standardibulkkerikonseptiin, joka on herättänyt markkinoilla kiinnostusta kilpailijoihin verrattuna paremman kuljetuskapasiteettinsa ja alhaisemman polttoaineenkulutuksen johdosta.

Deltamarin on luonut bulkkereiden aluskonseptit Algomalle. Yhteistyö varustamon ja Deltamarinin välillä on tuottanut monia parannuksia konseptiin. Deltamarin tunnetaan mm. 3D-mallinnustekniikoiden käytöstä, mikä on mahdollistanut funktionaaliset yleisjärjestelyt sekä tehokkaan tilankäytön ja oikeat tilavaraukset aluksissa. Deltamarinin työtä B.delta37- ja B.delta64-standardikonsepteihin hyödynnettiin runkomuotoa ja alusten muita piirteitä kehitettäessä.

Aluskonsepti on suunniteltu Suurilla Järvillä ja St. Lawrence Seawaysillä tapahtuvaan liikennöintiin. Alusten kokonaispituus on 225.55 m ja leveys 23.77 m. Nopeus suunnittelusyväydellä on 14.0 solmua. Alusten kantavuus on noin 38,000 metristä tonnia luokitussyväydellä. Aluksissa on 5 lastiruumaa ja rahtitilavuus on 39,000 m3. Konseptia kehitettäessä Deltamarin keskittyi alusten polttoainetehokkuuteen, ympäristövaikutuksiin ja turvallisuuteen huomioiden samalla erityisesti konseptin kokonaiskustannustehokkuuden.

Alhaisemmat operointikulut ja suurempi lastikapasiteetti tekevät Deltamarinin B.delta-standardibulkkereista kiinnostavia varustomoille. Telakat puolestaan hyötyvät alusten alhaisemmasta kevytpainosta, mikä vähentää teräksen tarvetta, sekä optimoidusta runkomuodosta.

Suunnittelusopimuksen arvo on n. 50 miestyövuotta. Työ tullaan tekemään Deltamarinin toimistoissa Euroopassa ja Kiinassa, jolloin myös Deltamarinin partneriverkostoa tullaan hyödyntämään.

Jaa artikkeli