19.11.2011

Deltamarinin standardibulkkeritilauksille jatkoa

Deltamarin on allekirjoittanut kiinalaisen Tianjin Xingang Shipbuilding Heavy Industry Co., Ltd. kanssa sopimuksen neljän ”Handysize” irtolastialuksen (bulkkerin) suunnittelusta. Telakka on osa CSIC Groupia, joka on Kiinan suurimpia valtiollisia telakkaryhmittymiä . Nämä alukset, joiden polttoaineen kulutus on hyvin alhainen, rakennetaan singaporelaiselle M.T. Maritime Management Group / Strategic Shipping Inc.:lle. Deltamarin hoitaa alusten perus- ja työkuvasuunnitelun sekä teknisen ostotoiminnan. Deltamarinilla on myös telakalla oma tiiminsä huolehtimassa suunnittelun koordinoinnista tuotantoon. Kyseessä on toinen tilaus Deltamarinin suunnittelemien B.Delta37–standardibulkkereiden perusmallista. B.Delta mallisto on herättänyt markkinoilla kiinnostusta paremman kantavuutensa ja kuljetuskapasiteettinsa sekä alhaisen polttoaineenkulutuksensa ansiosta.

 

Nyt rakennettavien alusten pituus tulee olemaan alle 180 m ja leveys 30 m. Nopeus on suunnittelusyväydellä 14.0 solmua ja kantavuus n. 40.000 metristä tonnia luokitussyväydellä. Aluksissa tulee olemaan 5 rahtiruumaa ja rahtitilavuus on 50.000 m3.

Deltamarin keskittyi konseptia kehitettäessä alusten polttoainetehokkuuteen, ympäristövaikutuksiin ja turvallisuuteen huomioiden samalla konseptin kokonaiskustannustehokkuuden. Mallikokeissa osoitettu päivittäinen polttoaineenkulutus suunnittelusyväydellä on ainoastaan 18 tonnia (15% merenkäyntireservi ISO). Lisäksi vuosittaisten CO2-päästöjen arvioidaan laskevan 5.000 tonnilla verrattuna nykyisiin saman suuruusluokan aluksiin.

Työ toteutetaan Deltamarinin toimistoissa Euroopassa ja Kiinassa, jolloin myös Deltamarinin partneriverkostoa tullaan hyödyntämään.

Jaa artikkeli