Uusi yhtiö DNV GL aloitti toimintansa yhtenä yhtiönä 12. syyskuuta. DNV GL muodostaa maailman suurimman laiva- ja offshore -luokituslaitoksen ja on johtava tekninen neuvonantaja sekä meri- että öljy- ja kaasuteollisuudessa.
– Onhan tämä historiallinen tapahtuma, koskaan aiemmin ei ole tapahtunut vastaavaa. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että haluamme olla edelläkävijöitä, Freddy Friberg että Hannu Jokela toteavat.
– Meiltä löytyy myös vielä suurempi asiantuntijaryhmä sähkön ja myös uusiutuvien energialähteiden piireissä, lisää Friberg.
DNV GL:n kasvun strategia keskittyy Fribergin mukaan ihmishenkien, omaisuuden ja ympäristön turvaamiseen.
– Meillä tulee olemaan entistä kattavampi palvelu- ja tuotevalikoima, jotta pystyisimme maailmanlaajuisesti vaikuttamaan turvalliseen ja kestävään tulevaisuuteen. Lisäksi pyrimme tekemään asiat nerokkaasti ja joustavasti, hän jatkaa.
Globaalisti DNV GL:n palvelut tuottavat Jokelan mukaan entistäkin laajempaa ja syvempää tarjontaa asiakkaille.
– Meillä on huomattavasti enemmän resursseja, ja parannamme valmiuksiamme, missä maailman kolkassa asiakkaamme sitten ovatkin, hän sanoo.
Innovaatioiden uusi aikakausi
– Tarkoituksemme on myös tulevaisuudessa panostaa ja investoida tutkimukseen ja kehitykseen, sekä yhteistoiminnalliseen innovointiin yhteistyössä keskeisten asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa.
Sekä Friberg että Jokela uskovat, että tällä alueella heillä tulee olemaan entistä enemmän yhteisiä innovaatioprojekteja Suomessa.
– Olemmehan me sentään osaavaa ja kekseliästä kansaa.
Alalla kuin alalla sana ”haaste” on työelämän arjessa mukana.
– Haasteita tälläkin alalla löytyy tarpeeksi; onneksi olemme osa globaalia yritystä, ja merenkulku jos mikä on globaalia toimintaa. Tämä tarkoittaa sitä, että osaamme käyttää maailmanlaajuista osaamistamme, sopeutua ja käyttää hyväksi niitä mahdollisuuksia, joita maailmalla on, Friberg painottaa.
Turvallisuus- ja ympäristöasiat huippuluokkaa
Friberg sanoo, että nykyisin merenkulussa keskustellaan eniten ympäristövaikutuksista, päästöistä ja energiatehokkuudesta.
– Suomessa on vahva klusteri ja innovatiivisia yrityksiä, jotka ovat kehittäneet ympäristöystävällisiä tuotteita, tekniikkaa ja erikoisosaamista käytettäväksi esimerkiksi arktisissa olosuhteissa toimiviin aluksiin.
Hän muistuttaa, että heidän varustamoillaan turvallisuus- ja ympäristöasiat ovat aivan huippuluokkaa.
– Se edesauttaa meitä kaikkia menestymään ja luomaan uusia tuotteita ja palveluita, joita voidaan tarjota markkinoille.
Suomalaisuus on arvossaan
– Tiedämme, että suomalaista osaamista arvostetaan maailmalla, ja sitä tullaan tarvitsemaan vielä enemmän tulevaisuudessa. Voidaan vain todeta, että uusia ympäristöstandardeja ja -vaatimuksia korotetaan jatkuvasti – tässä DNV GL on ottanut johtavan aseman teollisuudenalan tukemisessa, jotta päästäisiin nerokkaisiin, vihreisiin, kestävän kehityksen ratkaisuihin sekä suunnittelussa että toiminnassa.
– Työskentelemme läheisesti suomalaisen osaamisen kanssa, ja näin tullaan jatkamaan mahdollisesti vielä entistä laajemminkin.
DNV GL:llä uskotaan, että tekniikka, innovaatio ja kompetenssi ovat avaimia siihen, kuinka pysytään johtavassa asemassa nyt ja tulevaisuudessa.
– Investoimalla uuteen tekniikkaan ja työntekijöidemme kunnolliseen koulutukseen ja kehitykseen voimme lisätä myötävaikutustamme ja löytää parempia ratkaisuja asiakkaillemme ja merenkulun alalle.
Panostetaan yhdessä
– Uskon, että suomalaisen teollisuuden kannattaa harkita, mihin osaamiseen ja alueeseen halutaan yhdessä panostaa. Mahdollisuuksia on moniin suuntiin: itään, pohjoiseen, länteen ja etelään. Oli suunta tai segmentti mikä hyvänsä, autamme mielellämme menestykseen, Friberg ja Jokela sanovat.
Tämänhetkiset sertifikaatit ja hyväksynnät ovat voimassa, ja toistaiseksi edetään kahden sääntökirjan varassa.
– Olemme sopineet, että saman katon alle muutamme lähikuukausina, ja tämän vuoden lopussa saamme uuden logon, joka näkyy ensi vuonna dokumeteissa.
Kysymyksiä ja vastauksia on paljon, mutta jos jokin askarruttaa, autamme mielellämme, joko minä, Hannu Jokela tai meidän henkilökuntamme Turun, Helsingin, Vaasan tai Tampereen konttoreissa, sanoo Friberg lopuksi.
Teksti: Mirkka Kortelainen