18.02.2019

Etelä-Korea lyö Hyundain ja Daewoon telakat samaan nippuun

Korealaisen telakkateollisuuden ”kolmesta vanhasta sisaresta” on pian jäljellä vain kaksi ikääntyvää naishenkilöä.

Hyundai aikoo ottaa Soulin hallituksen tukemana haltuunsa valtiollisen Daewoon kahden miljardin dollarin diilillä. Keskittyminen vahvistaa Hyundain asemaa Etelä-Korean ykköstelakkana ja luo laivanrakennusalalle uuden globaalin jätin.
DSME eli Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering putosi Etelä-Korean valtion syliin laivanrakennuksen aiemman taantuman aikana vuosina 2015-17. Vuonna 2017 Daewoo selvisi konkurssilta vain Soulin hallituksen masinoiman 2,6 miljardin dollarin tuen ansiosta.
Monien elvytystoimien jälkeen valtiollinen KDB-pankki (Korea Development Bank) omistaa nykyään 55,7 prosentin osuuden telakkayhtiön osakekannasta. KDB on jo jonkin aikaa neuvotellut HHI:n eli Hyundai Heavy Industriesin kanssa osakejärjestelyistä. Pankki sanoi jo tammikuun lopussa, että se myy Daewoon osakkeet Hyundaille reilun kahden miljardin dollarin osakejärjestelyillä, Reuters kirjoittaa.

Kiinalaisten kilpailu huolestuttaa Koreassa

Ennen myyntipäätöstä KDB lähetti myös Etelä-Korean kolmannelle laivanrakennusjätille Samsung Heavy Industriesille kyselyn siitä, olisiko Samsung kiinnostunut Daewoon osakkeista. Samsungin hallitus on tutustunut tarjoukseen ja päättänyt kieltäytyä kaupoista, edustaja muotoilee.
– Kahden suuren telakkayhtiön yhdistyminen selkiyttää kilpailua ja vähentää alan ylikapasiteettia. Varsinkin Daewoon kilpailukyky on ollut uhattuna, koska alalle on tullut uusia toimijoita Kiinasta ja Singaporesta, KDB:n hallituksen puheenjohtaja Lee Dong-gull on sanonut.
Tutkimusyhtiö Clarkson´s Researchin mukaan Hyundain ja Daewoon yhteinen markkinaosuus on 21,2 prosenttia koko maailman telakkateollisuudesta. Japanilainen Imabari Shipbuilding tulee kaukana perässä 6,6 prosentin siivulla, tilastot osoittavat.
Yhteisin voimin HHI ja DSME varmasti kykenevätkin vastaamaan paremmin kiinalaisten telakoiden kilpailuun. Korealaisten kilpailijoista huomattavimmat ovat Kiinan valtion omistamat jätit CSSC ja CSIC. Näiden kahden yhtiön yhteinen liikevaihto on yli 75 miljardia dollaria –  eli enemmän kuin ”Korean kolmen sisaruksen” yhteensä.
 

Konsolidaatio on hyvä asia – paitsi ostajalle

Maritime-Executiven mukaan korealaistelakoiden suunnitelmia on pitkän aikaa seurattu markkinoilla tarkasti. Etelä-Korean hallitus ilmoitti jo pelastustoimiensa yhteydessä vuonna 2017, että valtio aikoo etsiä DSME:lle ostajan. Wall Street Journalin mukaan HHI on neuvotellut KDB:n kanssa telakkayhtiön kaupasta jo vuoden verran.
Myös Daewoon toimitusjohtaja Jung Sung-leep on kertonut saneeraavansa telakkayhtiötä myyntikuntoon. Viime marraskuussa Jung sanoi ”keskittyvänsä tekemään Daewoosta pienemmän, mutta ketterämmän yhtiön kauppoja varten.”
Analyytikot ja sijoittajat ovat jo pitkään pitäneet korealaistelakoiden ja valtion välisiä neuvotteluja suurennuslasin alla.
– Konsolidaatio on telakka-alalla hyvä asia kaikille muille paitsi sille, joka joutuu ostamaan kilpailijan osakkeita, soulilaisen Shinyoung Securitiesin analyytikko Um Kyung-a kuittasi Reutersille.
Laivanrakennus tuottaa seitsemän prosenttia koko Etelä-Korean viennin arvosta. Telakoiden osuus Aasian neljänneksi suurimman kansantalouden työllisyydestä on niin ikään seitsemän prosenttia.
Ammattiosastot sekä HHI:llä että DSME:llä vastustavat telakkayhtiöiden yhdistymistä, koska sen katsotaan vähentävän laivanrakentajien työpaikkoja kummassakin yhtiössä, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Jaa artikkeli
Stena Banneri