Diili meni lopullisesti läpi aprillipäivänä, kun EU:n kilpailuviranomaiset eivät asettuneet kauppojen tielle. Norjalainen puolustusvälinejätti Kongsberg saa haltuunsa muun muassa Rolls-Royce Marinen propulsiolaitteiden valmistusta ja itseohjautuvien alusten teknologiaa yli 30 maassa, mukaan lukien Suomessa.
Kongbergille siirtyvät myös Rolls-Royce Marinen laivansuunnittelun toiminnot. Vuosien aikana tämä bisnesosasto on suunnitellut yli tuhat erityyppistä alusta offshore-käyttöön, matkustajaliikenteeseen sekä kalastus- ja erikoisaluksiksi.
Kuten sanottu, brittiyhtiön Ship Intelligence -divisioona on noussut kokonaiseksi uudeksi toimialaksi, jossa kehitellään autonomisia ja etäohjattuja aluksia ja niiden kaupallisia sovelluksia. Viime vuonna RR Ship Intelligence ja suomalainen lauttayhtiö Finferries sopivat yhteistyöstä etäohjattujen ja autonomisten lauttojen turvallisuuden kehittämisestä.
Ostaja löytyi nopeasti
Tappiollinen emoyhtiö Rolls-Royce alkoi etsiä uutta isäntää Marine -bisneksilleen vuoden 2018 tammikuussa. Ostaja löytyikin nopeasti Norjasta, ja Kongsberg pääsi esisopimukseen Rolls-Royce Marinen ostosta saman vuoden heinäkuussa. Nyt EU-komissio on siis siunannut kauppojen toteutumisen.
Emo-Rolls ilmoittaa kirjaavansa kaupoista noin 500 miljoonan dollarin eli reilun 383 miljoonan punnan myyntivoiton, MarEx kirjoittaa. Rolls-Royce itse kertoo voiton asettuvan 350-400 miljoonan punnan välimaille. Vuonna 2018 Commercial Marine -divisioona teki 726 miljoonan punnan liikevaihdolla 35 miljoonan punnan tappiot.
Kuten aiemmin on kerrottu, oston kohteina eivät ole RR:n kaasuturbiinien liiketoiminnot eivätkä yhtiön Yhdysvalloissa sijaitsevat potkurilaitteiden tuotantolinjat. RR pitää itsellään myös MTU- ja Bergen Engines -brandit, jotka emoyhtiö liittää voimalajärjestelmien liiketoimiinsa.