Samsung Heavy Industriesin eli SHI:n saaman tilauksen arvo on koko katraalta 920 miljoonaa dollaria. Evergeenin aluksista tulee 400 metriä pitkiä, 61,5 metriä leveitä ja 33,2 metriä korkeita mastodontteja.
Syyskuussa Evergreen Marinen hallitus hyväksyi tilaukset kaikkiaan kymmenelle yli 23 000 teun ultrakokoiselle konttilaivalle. Näistä kuuden aluksen työt on siis nyt annettu korealaiselle Samsungille. Loput neljä isoa laivaa rakennetaan Kiinassa, kaksi alusta Jiangnan Shipyardilla ja toiset kaksi Hudong-Zhonghuan telakalla.
Valmistuttuaan Evergreenin laivoista tulee maailman suurimpia konttilaivoja, koska ne kapasiteettinsa (23 764 teuta) puolesta ohittavat hienoisesti MSC Gülsünin. Viime kesänä käyttöön otetun MSC Gülsünin kapasiteetti on 23 756 teuta, ja myös tämän mammutin on rakentanut Samsung Heavy Industries.
Megaluokan konttilaivojen kysyntä pysyy vahvana
SHI:n tilauskirjat pullistelevat ultrakokoisten konttialusten tilauksista. Samsungilla on työn alla kaikkiaan 14 yli 23 000 teun konttilaivaa, Evergreenin nyt tilaamat laivat mukaan lukien. Telakka uskoo megaluokan konttilaivojen kysynnän pysyvän vahvana jatkossakin, koska varustamot tietävät näiden suurimpien yksiköiden tuovan niille skaalaetuja kustannuksissa.
– Evergreenille toimitettavat alukset on varustettu Samsungin itse kehittämillä älykkäillä ratkaisuilla, jotka säästävät polttoainetta jopa seitsemän prosenttia edellisen sukupolven suuriin konttilaivoihin verrattuna. Samsung pysyy jatkossakin näiden alusten rakentajien kärkijoukossa, telakan tiedotteessa sanotaan.
Telakan tämän vuoden aikana hankkimien uusien tilausten arvo on 5,1 miljardia dollaria, mikä on 65 prosenttia yhtiön tälle vuodelle budjetoimasta 7,8 miljardin dollarin tavoitteesta.
Samsung Heavyn tilauskirjoissa on kaikkiaan 35 erityyppistä alusta. Näistä 14 on raakaöljylaivoja, 11 LNG-tankkereita, kuusi konttialuksia, kaksi tuotetankkereita sekä yksi erikoisalus ja yksi öljyn- ja kaasuntuotannon varastoalus eli FSPO (floating production storage and offloading unit).