Alus rakennettiin italialaisilla Rivo Trigoson ja Muggianon telakoilla ja nyt alus on sijoitusmaassaan merikoeajoissa ja lopullisissa testeissä, Fincantieri kirjoittaa nettisivuillaan.
Noin 9 000 bt:n uudisrakennus on yli 100 metriä pitkä ja 21 metriä leveä. Aluksen nopeus on 15 solmua ja se kykenee etenemään yli metrin paksuisessa kiintojäässä.
Alus on suunniteltu niin, että sen rungosta johtuu mahdollisimman vähän ääniä ja säteilyä, jotka häiritsevät merinisäkkäiden kuten valaiden ellämää.
Kronprins Haakonin 38 hyttiin mahtuu 55 miehistön jäsentä, tutkijaa ja ymppäristöalan opiskeijaa. Keulakannella on tilat kahdelle helikopterille.
Aluksen laboratiorio ja mittauslaitteistot kykenevät keräämään geologisia, seismologisia ja kemiallisia näytteitä valtameristä. Norjalaiset aikovat käyttää uutta murtajaa erityisesti ilmaston lämpenemisen mittauksiin Pohjoisella jäämerellä.