12.09.2018

Fincantieri syventää telakkakimppaa Kiinan kanssa

Italialainen Fincantieri ja Kiinan valtion omistama telakkayhtiö CSSC ovat allekirjoittaneet kaikkia laivanrakennuksen osa-alueita koskevan laajan yhteistyösopimuksen. Näin italialainen valtioenemmistöinen pörssiyhtiö Fincantieri näyttää valinneen strategiassaan erilaisen linjauksen kuin saksalainen perheyhtiö Meyer Werft, joka ei suostu jakamaan risteilyalusten tietotaitoa kiinalaisten kanssa.

Kuva: Fincantieri
Pekingissä elokuun lopussa järjestettyyn allekirjoitustilaisuuteen osallistui kummankin osapuolen arvovaltaisin kaarti: paikalla olivat Italian valtiovarainministeri Giovanni Tria, Cassa Depositi e Prestitin pankinjohtaja Fabrizio Palermo, Fincantierin toimitusjohtaja Giuseppe Bono sekä isäntänä toiminut CSSC:n hallituksen puheenjohtaja Lei Fanpei, italialaisyritys kertoo nettisivuillaan.
 
Yhteistyön yksi tärkeimmistä alueista on kehittää risteilyalusten rakentamista ja risteilybisnesten vaatimia jakeluketjuja Kiinan telakoilla. Muut osa-alueet levittäytyvät laajoille sektoreille erikoisaluksista offshore-aluksiin sekä laivanrakennuksen muihin osiin kuten laivansuunnitteluun, hyttimoduulien rakentamiseen ja erikoisterästen käsittelyyn.
Fincantieri ja CSSC (China State Shipbuilding Corporation) perustavat kuusijäsenisen työryhmän, jonka tehtävänä on vuoden loppuun mennessä laatia esityslistat yhteistyön syventämiseksi laivanrakennuksen lupaavimmilla sektoreilla.

Carnivalin mukana Kiinassa, vaan ei Meyer

Helmikuussa 2017 Fincantieri, CSSC ja amerikkalainen risteilyvarustamo Carnival Corporation tekivät sitovan sopimuksen kahden risteilyaluksen rakentamisesta Shanghaissa sijaitsevalla Waigaoqiaon telakalla Carnivalin piikkiin. Tähän sopimukseen sisältyy myös optio neljästä sisaraluksesta.
Osapuolet aikovat myös terästää kiinalaisten korjaustelakoiden kykyä huoltaa ja korjata Kiinan markkinoille sijoitettavia risteilyaluksia. Eräs tällainen ensi rivin korjaustelakka on Huarun Dadong Dockyard (HRDD) Shanghain liepeillä.
Fincantierin toimitusjohtaja Giuseppe Bono kehuu Kiinan laivanrakennuksen ja risteilybisnesten valtavaa markkinapotentiaalia ja sanoo maan tarjoavan huikeita mahdollisuuksia sinne nopeimmin sijoittuville länsimaisille yrityksille.
Bono on siis aivan eri linjoilla kuin hänen saksalainen kollegansa, Meyer Werftin 69-vuotias telakkaveteraani Bernard Meyer, jonka mukaan CSSC on moneen kertaan lähestynyt Meyeriä ostoaikeissa ja muukin yhteistyö mielessään, mutta Meyer on päättänyt pysytellä erossa kimpasta kiinalaisten kanssa. Kiina haluaa ryhtyä rakentamaan ensimmäistä risteilyalustaan vuonna 2021.
– Me keskitymme Eurooppaan. Mielestämme eurooppalaiselle lainvanrakennukselle on erittäin vaarallista se, mitä Fincantieri tekee Kiinassa, kuudennen sukupolven telakkajohtaja Bernard Meyer sanoi Die Welt -lehden haastattelussa keväällä.
 
 
Jaa artikkeli