Hongkongilainen konttialusten vuokraaja Seaspan ei hyväksy korealaisvarustamo Hanjinin ehdotusta alusten leasing-sopimusten pudottamisesta 30 prosenttia. Yhä syvemmissä veloissa uivan Hanjinin osakekurssi ottaa takapakkia Soulin pörssissä velkojien tinkimättömyyden takia.
– Ei puhettakaan alennuksista. Emme ole milloinkaan hyväksyneet sopimusten uudelleenneuvotteluja, emmekä suostu niihin nytkään. Sitä paitsi vuokranalennukset ovat vastoin kansainvälistä lainsäädäntöä, Seaspanin toimitusjohtaja Gerry Wang sanoo.
Wangilla on kuitenkin yllättävältä kuulostava ehdotus Hanjin Shippingin avittamiseksi. Seaspanin pomo väläyttää uusien, polttoainetta säästävien konttilausten tilaamista joltakin korealaistelakalta. Nämä uudisrakennukset liisattaisiin sitten Hanjinin laivastoon, mikä toisi lisäpotkua korealaisvarustamon kilpailukyvylle – ja myös maan laivanrakennukselle.
Hanjin operoi nykyään seitsemää Seaspanilta vuokrattua konttialusta, Bloomberg kirjoittaa.
Seaspan omistaa 89 rahtilalusta ja sen suuria asiakkaita ovat Hanjinin lisäksi Maersk Line, Hapag-Lloyd ja Cosco Container Lines.
Sitkeitä velkajärjestelyjä
Hanjin Shippingin johto sanoo käyvänsä jatkuvia keskusteluja Seaspanin ja lukuisten muiden velkojiensa kanssa. Ja näitähän riittää, sillä varustamo operoi 60 kontti- ja bulkkialusta, jotka se on vuokrannut 22 eri omistajalta.
Varustamo on pyytänyt alusvuokriin 30 prosentin alennusta seuraavien kolmen ja puolen vuoden ajaksi.
Markkinoilla ei suoralta kädeltä tyrmätä uuden tonniston hankkimista, vaikka Hanjinin velkajärjestelyjä pidetään epävarmoina.
– Hanjin tarvitsee tehokkaampaa tonnistoa kilpailukykynsä turvaamiseksi, se on selvää, soulilaisen Hana Daetoo Securitiesin analyytikko Park Moo Hyun sanoo.
Hanjinin osakkeen kurssi on tänä vuonna pudonnut 41 prosenttia, kun Soilin pörssin Kospi-indeksi on vain 0,5 prosentin alamäessä.
Kestäviä ratkaisuja
Seaspanin Wang sanoo tavanneensa Hanjin Groupin hallituksen puheenjohtajan Cho Yang Hon aiemmin tällä viikolla. Keskusteluissa puitiin pitkän tähtäyksen kestävää ratkaisua pattitilanteeseen.
Seaspan on hiljattain tilannut suurilta korealaistelakoilta konttilaivoja kaikkiaan kahdeksan miljardin dollarin arvosta. Tilaukset ovat saaneet Hyundai Heavy Industries ja Samsung Heavy Industries.
Gerry Wang tähdentää sitä, että hongkongilaiset ovat maailmanlaajuisen finanssikriisin vaikeimpinakin aikoina täyttäneet omat velvoitteensa sataprosenttisesti.
Takana viiden vuoden kriisi
Hanjin Shipping on tehnyt tappioita neljänä vuotena viimeksi kuluneiden viiden vuoden aikana. Yhtiön kassavarat ovat vuodessa pudonneet 56 prosenttia reiluun 200 miljoonaan dollariin, Bloombergin tilastot osoittavat.
Merialojen hätä on herättänyt myös Etelä-Korean hallituksen. Valtiovalta tukee laivanrakennusta ja varustamoja 9,5 miljardin dollarin hätäapurahastolla, jonka toiminnan on tarkoitus alkaa heinäkuun alussa.