Huyndain Heyavyn (HHI) ratkaisu standardoi navigointitavat sekä kerää ja analysoi tosiaikaista tietoa aluksille sijoitettujen myriadien mittareiden ja antureiden avulla. Järjestelmä tekee purjehduksesta entistä turvallisempaa ja säästää jopa kuusi prosenttia varustamoiden vuotuisista käyttökustannuksista.
Huyndai Heavy arvelee IMO:n uuden, vuonna 2019 voimaan tulevan e-Navigoinnin strategian lisäävän älylaivojen kysyntää maailman merillä. Myös Clarkson Research povaa älylaivojen tilausten nousevan jopa 6 500 alukseen viiden seuraavan vuoden kuluessa.
HHI uskoo, että sen nykyisellä markkinaosuudella peilattuna telakka rakentaa samassa ajassa noin 700 älylaivaa.
Isss-teknologia hyödyntää it-järjestelmiä, analytiikkaa ja antureiden keräämää big dataa. Huyndai aloitti isss:n kehittämisen telakoiden kärkiryhmän joukossa vuonna 2011 ja yhtiö sanoo asentaneensa tällaisia järjestelmiä jo noin 300 alukseen.
Kehityskumppanina itsenäiseksi irrotettu tytär
Toukokuussa HHI solmi aiesopimuksen älylaivojen kumppanuudesta National Shipping Company of Saudi Arabian eli Bahrin kanssa.
Lloyd´s Registerin keksintö- ja strategiajohtaja Luis Benito sanoo HHI:n älykkään isss-teknologian hyödyntävän automatiikkaa, teollista internetiä ja digitalisaatiota merkittävällä tavalla.
Isss on kehitetty yhdessä telakkaryhmästä itsenäiseksi irrotetun Huyndai Electricin kanssa. Järjestelmä kerää erilaista dataa aluksen toiminnoista, kuten reitinvalintojen optimoinnista, konetehoista, rungon asennota, potkureiden säädöistä ja niin edelleen.
– Olemme kokeilleet järjestelmiä eri kokoisilla aluksilla 6 500 tonnista 250 000 dwt:n supertankkereihin, eräs Huyndain johtaja sanoo yhtiön kotisivuilla.
http://english.hhi.co.kr/news/view?bidx=628¤tPage=1&searchTitle=&searchKey=