21.07.2021

Jälleen uusia murtajia Rosmorportille – nyt Karjalasta

Kyseessä on ensimmäinen venäläinen jäänmurtajahanke, jossa käyttövoimana on LNG. Rosmorport kertoo rakentavansa kymmenen uutta jäänmurtajaa vuoteen 2030 mennessä.

Kuva: FSUE Rosmorport

FSUE Rosmorport ja Onegan telakka (OSSZ, Petroskoi, Karjala) allekirjoittivat sopimuksen kahden innovatiivisen kaksipolttoaineisen jäänmurtajan rakentamisesta FSUE ”Rosmorport” -hankkeeseen 23620.

Asiasta kertoi Rosmorportin lehdistöpalvelu.

Jäänmurtajan rakennushanke on osa yhtiön nykyaikaistamista ja laajentamista koskevaa (KPMI) kattavaa suunnitelmaa.

Sopimuksen arvo on 18,5 miljardia ruplaa.

Jääluokan Icebreaker 7 alukset, joiden kapasiteetti on 12-14 MW, voivat purjehtia jopa 1,5 metrin paksuisessa jäässä. Alusten navigointialue on rajoittamaton ja ne voivat toimia ympäri vuoden Itämerellä, Vienan merellä, Barentsin merillä ja Tyynenmeren altaan merillä.

Tämäntyyppisiä aluksia ei ole aiemmin Venäjällä rakennettu. Kyseessä on ensimmäinen venäläinen jäänmurtajahanke, jossa käyttövoimana on LNG.

Ympäristöystävällisten polttoaineiden käyttö vähentää hiilidioksidipäästöjä 20–30 prosenttia, typen oksideja yli 90 prosenttia, rikkioksideja ja hiukkasia 100 prosenttia verrattuna perinteisen raskaan polttoaineen aluksiin.

Project 23620 -jäänmurtaja on myös maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja dynaamisella DYNPOS-2-paikannusjärjestelmällä.

FSUE Rosmorport on maailman suurin jäänmurtajalaivaston omistaja. KPMI-suunnitelmansa mukaan yhtiö rakentaa kymmenen uutta jäänmurtajaa vuoteen 2030 mennessä, mikä laskee sen jäänmurtajakaluston keski-iän keskimäärin 25 vuoteen.

Onega Shipbuilding and Ship Repair Plant perustettiin vuonna 2002 vuonna 1944 perustetun White Sea-Onega Shipping Companyn laivankorjauslaitosten pohjalta. Vuonna 2011 johdon vaihtumisen jälkeen tuotanto loppui ja yritys meni konkurssiin. Vuoden 2014 lopussa tuotanto päätettiin aloittaa uudelleen ja siirtää valtion omistukseen.

VA

Jaa artikkeli
portofnaantali