Laivat tulevat palvelemaan Exxon Neftegas Limitedin tuotantolauttaa Sakhalinin alueella Arkutun-Dagi -nimisellä öljy- ja kaasukentällä. Alukset ovat identtisiä, niiden pituus on 99,2 m, ja leveys 21,7 m. Neljän päädieselgeneraattorin yhteisteho on 18 000 kW ja potkuriteho 13 000 kW.
Alukset on suunniteltu toimimaan äärimmäisissä ympäristöolosuhteissa Sakhalinin alueella, jossa voimakkaat merivirrat aiheuttavat jääkenttien liikkumista ja lämpötila voi laskea -35 C˚:een. Alusten päätehtävänä on huolehtia tuotantolautan huolto- ja miehistökuljetuksista sekä suojella lauttaa jäämassojen aiheuttamilta vaurioilta. Alusten jäänmurtokyky on erittäin hyvä ja ne kykenevät operoimaan itsenäisesti 1,7 metrin paksuisessa jäässä.
Monitoimialukset kykenevät kuljettamaan tuotantolautan tarvitsemia erilaisia kiinteitä ja nestemäisiä lasteja ja ne on varustettu niin öljyn- ja palontorjunnassa kuin pelastustoiminnassakin tarvittavin laittein. Pelastuskapasiteetti on mitoitettu 195 henkilölle.
STX Finlandilla on pitkä kokemus ja historia jäissäkulkevien alusten rakentamisesta. Tällä hetkellä maailman toiminnassa olevista jäänmurtajista n. 60 prosenttia on rakennettu Suomessa. Suomalaisilla telakoilla on erittäin vahva kokemus myös laivatoimituksista Venäjälle – yli 1.500 toimitettua erikoisalusta. Nämä toimitukset sisältävät miltei kaikki Venäjällä nykyään toiminnassa olevat dieselsähköiset jäänmurtajat kuten myös kaksi Taimyr-luokan ydinkäyttöistä jäänmurtajaa.
– Tämä laivakauppa on merkittävä läpimurto Venäjän aktiivisille erikoisalusten markkinoille. Olen erityisen iloinen siitä että asiakkaanamme on juuri Sovcomflot, ja koska Sovcomflotilla on jo nyt käytössään lähes samanlainen 2005 Helsingistä toimittamamme monitoiminen huoltoalus, voimme katsoa tätä uutta tilausta erityisen suurena luottamuksen osoituksena meidän osaamistamme kohtaan, toteaa STX Finlandin toimitusjohtaja Juha Heikinheimo.
– Nämä nyt tilatut laivat tarjoavat työtä Helsingin telakalle noin 1000 miestyövuoden verran. Arctech Helsinki Shipyard Oy tulee myös jatkossa olemaan hyvin aktiivinen potentiaalisissa jäänmurtajia ja jäätämurtavia erityisaluksia koskevissa projekteissa, joissa voimme katsoa pystyvämme hyödyntämään niin suomalaista arktisen teknologian osaamista, kuin venäläistä korkeaa ammattitaitoa laivanrakennuksessa ja laivojen operoinnissa äärimmäisissä olosuhteissa, Heikinheimo jatkaa.