05.12.2018

Käynnissä suurten valmistajien kilvanjo autonomisten alusten markkinoille

Meriteollisuuden suuyritykset ajavat omilla autonomisilla aluksillaan suorastaan kilpaa markkinoille. Muutaman päivän sisällä Wärtsilä, Rolls-Royce ja ABB ovat kertoneet omien itseohjautuvien alustensa koeajoista. Suomalainen merenkulku on kaikissa näissä kansainvälisissä hankkeissa näkyvästi mukana.

Automaattista lauttaa testataan Norjassa. Kuva Wärtsilä.
Viime viikolla ensmmäiseksi ehätti Wärtsilä, jonka alustestit sujuivat 28. mararskuuta onnistuneesti Norjan Hordalandissa. Autonominen 85 metriä pitkä m/s Folgefonn -niminen hybridilautta kulki kolmen sataman välillä ilman päällikön puuttumista ohjaukseen. Lautta selvisi myös satamiin tulosta ja niistä lähdöistä itsenäisesti.
Koematkan aikana Folgefonnin päällikön tehtäväksi jäi vain painaa nappia aluksen jokaisen etapin lähtömerkiksi, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Wärtsilä kertoo tiedotteessaan, että Folgefonn hyödyntää autonomisessa ajossa Dynamic Position -järjestelmää, joka ohjaa aluksen nopeutta, suuntaa ja sijaintia etukäteen ohjelmoidulla reitillä. Lisäksi alus tukeutuu satelliittipaikannukseen.
M/S Fogelfonn. Kuva Wärtsilä.
 
Viidessä vuodessa on tehty valtava harppaus

Maanantaina oli Rolls-Roycen vuoro kokeilla omaa autonomista alustaan Paraisten ja Nauvon välisellä reitillä. Koeajon tekivät Rolls-Royce ja valtion omistama Finferries, kuten Navigatorin nettisivuilla kerrottiin.

Rolls-Royce ja sen suomalaiset kumppanit olivat satsanneet yli 400 tuntia yhteysalus Falcon koeajoihin jo ennen kuin suomalaisia viranomaisia ja kutsuvieraita otettiin mukaan maanantaina Paraisilla tehdylle testiajolle.
– Maanantaina tehty testi on valtava harppaus koko autonomiselle merenkululle. Nyt on kulunut viisi vuotta siitä, kun aloitimme keskustelun itseohjautuvista laivoista. Silloin meitä pidettiin vähän hulluina, mutta nyt tämä idea on täyttä totta, Rolls-Royce Marinen toimitusjohtaja Mikael Mäkinen hehkutteli tiedotteessaan.
Rolls-Roycella on Turussa autonomisen meriliikenteen tutkimuskeskus. Brittiyhtiö on kuitenkin jo lähiaikoina luopumassa meriliiketoiminnoistaan, sillä Rolls-Royce kertoiheinäkuussa myyneensä meriliiketoiminnot norjalaiselle Kongsbergille. Kaupat saatetaan päätökseen ensi vuoden puolella.
 
ABB:kin mukana autonomisessa kisassa
 
Tiistaina myös ABB ehätti kertomaan omasta autonomisen laivaliikenteen koeajosta Helsingissä. Suomenlinna II -lautan etäohjaustesti toteutettiin Eteläsataman edustalla. Kokeessa Suomenlinnan lauttaa ohjattiin Helsingin keskustassa sijaitsevasta väliaikaisesta ohjauskeskuksesta. Suomenlinna II on varustettu ABB:n kehittämillä paikannus- ja ohjausjärjestelmillä.
Kaikki edellä mainitut yhtiöt osallistuvat Suomessa One Sea -ekosysteemiin, jossa yhtiöt edistävät autonomista meriliikennettä yhteistyössä.

https://maritime-executive.com/article/rolls-royce-and-wartsila-in-close-race-with-autonomous-ferries

Jaa artikkeli
Paroc Banneri