Reilun vuoden aikana CSSC:n johtoa ja toimintatapoja on uudistettu kovalla kädellä, mikä on nostattanut markkinahuhuja tulevasta fuusiosta. Maaliskuussa 2018 telakkayhtiön pääjohtajaksi nimitettiin Lei Fanpei, joka kuuluu myös Kiinan kommunistipuolueen keskuskomiteaan. Tämän vuoden maaliskuussa CSSC julkisti kolmen suurimman telakkansa uudelleenrahoitusohjelman sekä pörssiosakkeiden uusioannin.
Samaan aikaan eli maaliskuussa nyt julkistetun fuusion toinen osapuoli CSIC yhdisti kaksi suurinta telakkaansa Dalianissa ja Bohaissa. Tätäkin pidettiin markkinoilla merkkinä tulevista yritysjärjestelyistä.
Kiina karsii valtionyhtiöiden lukumäärää
Laivanrakennuksen megafuusio on tuorein osa palapelissä, jossa Kiinan hallitus on jo kauan niputtanut valtion omistamia yhtiöitä uuteen kuosiin. Tavoitteena on vähentää eri alojen liikakapasiteettia ja lisätä valtion omistamien jättifirmojen kilpailukykyä. Telakoiden ohella valtionyhtiöitä on yhdistetty muun muassa terästeollisuudessa, sähköntuotannossa, rautateillä, maataloudessa sekä laivanvarustuksessa ja satamatoiminnoissa, Marex kirjoittaa.
Pekingin hallinto aluaa suitsia ylikapasiteettia, vähentää omistustensa velkataakkaa ja hyödyntää suurten yritysten skaalaetuja. Valtionyhtiöiden tarkastusviranosto SASAC on ilmoittanut, että Kiina haluaa pudottaa suurten valtionyhtiöiden määrän nykyisestä noin sadasta vain 80 yrityksen kieppeille.