09.07.2019

Kiinan telakoiden megafuusio vihdoinkin totta

Kaksi Kiinan valtion omistamaa suurtelakkaa ovat vahvistaneet kauan odotetun fuusionsa. Liiton myötä CSSC ja CSIC nousevat yhdessä korealaisjätti Hyundai Heavy Industriesin haastajaksi maailman suurimpana laivanrakennusalan yrityksenä vielä senkin jälkeen, kun HHI on vienyt oman fuusionsa loppuun Daewoon kanssa.

– CSSC saattaa loppuun ehdotetun strategisen liiton CSIC:n (China Shipbuilding Industry Corporation Company) kanssa. Fuusioon tarvitaan vielä viranomaisten hyväksyminen, ensin mainitun kiinalaisjätin eli CSSC:n pörssitiedotteessa sanotaan.
Tavallaan Kiinassa palataan takaisin lähtöruutuun, sillä vuonna 1999 valtio erotti CSSC:n CSIC:stä omaksi pörssiyhtiökseen. Samalla CSSC:n hallintaan tulivat Pohjois-Kiinan telakat. CSSC:n muita omistuksia ovat muun muassa teknisesti kehittynyt Waigaoquiao Shipyard sekä Jiangnanin ja Hudong-Zhonghuan telakat. Vuonna 2017 CSSC-konsernin liikevaihto oli noin 30 miljardia dollaria.
Irrottautumisen jälkeen CSIC:n omistuksiin jäivät muiden muassa Dalianin, Bohain ja Wuchanin telakat sekä lukuisia muita alihankkijoita, tavarantoimittajia ja suunnitteluyhtiöitä.
Fuusion tuloksena megaluokan telakkayhtiö
Bloombergin mukaan CSSC ja CSIC ovat liikevaihdolla mitattuna yhdessä suurempia kuin Etelä-Korean kaikki kolme suurta telakkayhtiötä. Kiinalaisjättien tilauskirjat ovat paksummat kuin millään muulla laivanrakennusyhtiöllä maailmassa.

Reilun vuoden aikana CSSC:n johtoa ja toimintatapoja on uudistettu kovalla kädellä, mikä on nostattanut markkinahuhuja tulevasta fuusiosta. Maaliskuussa 2018 telakkayhtiön pääjohtajaksi nimitettiin Lei Fanpei, joka kuuluu myös Kiinan kommunistipuolueen keskuskomiteaan. Tämän vuoden maaliskuussa CSSC julkisti kolmen suurimman telakkansa uudelleenrahoitusohjelman sekä pörssiosakkeiden uusioannin.

Samaan aikaan eli maaliskuussa nyt julkistetun fuusion toinen osapuoli CSIC yhdisti kaksi suurinta telakkaansa Dalianissa ja Bohaissa. Tätäkin pidettiin markkinoilla merkkinä tulevista yritysjärjestelyistä.

Kiina karsii valtionyhtiöiden lukumäärää

Laivanrakennuksen megafuusio on tuorein osa palapelissä, jossa Kiinan hallitus on jo kauan niputtanut valtion omistamia yhtiöitä uuteen kuosiin. Tavoitteena on vähentää eri alojen liikakapasiteettia ja lisätä valtion omistamien jättifirmojen kilpailukykyä. Telakoiden ohella valtionyhtiöitä on yhdistetty muun muassa terästeollisuudessa, sähköntuotannossa, rautateillä, maataloudessa sekä laivanvarustuksessa ja satamatoiminnoissa, Marex kirjoittaa.

Pekingin hallinto aluaa suitsia ylikapasiteettia, vähentää omistustensa velkataakkaa ja hyödyntää suurten yritysten skaalaetuja. Valtionyhtiöiden tarkastusviranosto SASAC on ilmoittanut, että Kiina haluaa pudottaa suurten valtionyhtiöiden määrän nykyisestä noin sadasta vain 80 yrityksen kieppeille.

Jaa artikkeli
Stena Banneri