04.08.2017

Konttilaivat kasvavat edelleen

Kaukoidän lähteiden mukaan parhaillaan on loppusuoralla tarjouskilpailu kuuden (plus kolmen option) 22.000 TEU:n uuden konttilaivan rakentamisesta (ULCV – Ultra Large Container Vessel).
Loppusuoralla ovat Hyundai Heavy Industries Korean Ulsanissa ja Kiinan valtion omistama Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding (SWS).

KUVA: Hyundai Heavy Industries

Tilaajana on mainittu ranskalainen CMA CGM ja alukset tulisivat LNG-käyttöisiksi.

Maailman suurimman konttilaivan titteliä kantaa heinäkuun alusta lähtien hongkongilaisen OOIL:n 21.413 TEU:n laiva OOCL Hong Kong, jonka uppouma yli 400 metrin pituudella ja 58 metrin leveydellä on 210.890 tonnia. Alus kävi juuri neitsytmatkallaan ensi kertaa Euroopassa. Kiinan valtion varustamo COSCO kertoi heinäkuussa ostavansa 10 mrd dollarin kaupalla OOIL-varustamon hongkongilaiselta Tungin perheeltä. Uudesta kiinalaisesta varustamoryhmästä tulee maailman kolmanneksi suurin konttilaivaoperaattori yli 400 aluksella.

Jaa artikkeli