Samsung Heavy Industries rakentaa viisi 23 000 teun konttialusta ja DSME seitsemän yhtä suurta laivaa. Hyundai Heavy Industriesin kontolle jää kahdeksan 14 000 teun konttilaivaa, The Maritime-Executive kirjoittaa.
– Ympäristöystävällisten alusten tilauksilla varustamo haluaa varautua tuleviin polttoainemääräyksiin sekä vahvistaa keskipitkän ja pitkän ajan kilpailukykyään, HMM kirjoittaa tiedotteessaan.
Korean valtio kannattelee telakoita ja varustamoja
HMM:n ilmoitus on ilman muuta hieno uutinen Etelä-Korean telakoille, jotka ovat jo pitkään kärsineet tilauspulasta sekä laivanrakennuksessa että offshore -toimituksissa. Sitä paitsi HMM on itsekin toipumassa lähes tulkoon konkurssista, jonka partaalle se ajautui vuonna 2016.
Tuolloin ison vararikon uhka ravisteli monin tavoin koko maailman varustamoalaa ja johti muun muassa konttivarustamoiden liittoutumiin ja fuusioihin. Asiantuntijoiden mukaan HMM ei olisi ikinä selvinnyt tukalasta tilanteestaan ilman Etelä-Korean valtion kattavia tukitoimia, ja varustamo toimii vieläkin tappiolla.
Viime vuonna HMM:n eli Hyundai Merchant Marinen toimitusjohtaja Yoo Chang-Keun ilmoitti, että varustamo rakennuttaa uusia ja isoja 22 000 teun konttilaivoja, jollaisia sen kilpailijat, sveitsiläinen MSC ja ranskalainen CMA CGM ovat jo tilanneet.
– Etelä-Korea aikoo näiden megalaivojen avulla pysyä maailman merenkulun kärkimaiden joukossa, Yoo on sanonut.
Nyt tehdyn tilauksen taustalla uskotaan vaikuttavan valtiollisen KOBC:n (Korea Ocean Business Corporation), joka tunnetaan myös nimellä Korea Maritime Corporation. KOBC on valtion johtama kehitysohjelma, joka pyrkii turvaamaan sekä laivanrakennuksen että varustamotoiminnan tulevaisuuden Etelä-Koreassa. Hiljattain KOBC oli mukana HMM:n kaikkiaan 750 miljoonan Yhdysvaltain dollarin suuruisessa rahoitusjärjestelyssä.