Etelä-Korean hallitus ei aio jättää maan, ja maailman, kolmea suurinta laivanrakentajaa kärvistelemään yksin tilauspulassa ja pitkään jatkuneessa tappiokierteessä. Hallituksen suunnitelmissa on tukea telakoita 11 biljoonalla wonilla eli 9,6 miljardilla dollarilla vuoteen 2020 saakka.
Hallitus suunnittelee yli 250 aluksen tilauksia maan laivanrakentajilta. Edelleen syvällä tappioissa uiville varustamoyhtiöille tarjotaan 6,5 biljoonan wonin rahoitustukea, valtiovarainministeri Yoo Il-ho sanoi alkuviikolla.
Telakoilla lisää irtisanomisia
Maailman suurin telakkayritys Hyundai Heavy Industries eriyttää muut toimintonsa laivanrakennuksesta samalla kun maailman kakkonen, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering jatkaa työvoiman vähentämistä 5 500 henkilöllä vuoteen 2018 mennessä, hallituslähteet kertovat Bloombergille.
Suuret korealaiset telakat ovat jo tämän vuoden alkupuoliskolla irtisanoneet noin 20 000 työntekijää. Korea Labor Institute arvelee, että alalta voi kadota vielä 40 000 uutta työpaikkaa ja että nämä työt häviävät nimen omaan laivanrakennuksen alihankkijoilta.
Hallituksen mukaan telakka-ala saattaa alkaa hitaasti elpyä vuoden 2018 aikana, mutta missään tapauksessa Korean laivanrakennus ei saavuta vuosien 2011-15 tasoa.
Ministeri Yoon mukaan valtion tukien tarkoituksena on elvyttää sekä laivanrakennusta että varustamoalaa. Koreassa selvästikin pelätään maan suurimman varustamon, Hanjin Shippingin konkurssin aiheuttamia seurauksia merenkulkualalla; uusia suuria ruumiita korealaiset eivät enää kaipaa.
Omaisuutta myynnissä
Soulissa toimivan Shinyoung Securitiesien analyytikko Um Kyung-a pitää hallituksen tukitoimia oikean suuntaisina, vaikka monet kysymykset jäävät vielä vastauksia vaille.
– Kriittisin vaihe on se, miten nopeasti ja tehokkaasti tuet alkavat vaikuttaa, hän huomauttaa.
Korean telakoiden ´kolme sisarusta´eli Hyundai Heavy, Daewoo ja Samsung Heavy ovat toiselta neljännekseltä alkaen myyneet omaisuuttaan ydintoimintojensa ulkopuolelta. Ne tähtäävät 8,41 biljoonan wonin myyntituloihin, joilla jätit aikovat rahoittaa sopeutustoimiaan.
Isoveli vahtii telakoita
Ministeri Yoo usuttaa telakoita yhä aggressiivisempiin toimiin elvytyspyrkimyksissään.
– Valtio seuraa telakoiden sopeuttamistoimia säännöllisesti ja järjestelmällisesti. Laivanrakentajat eivät esimerkiksi saa ottaa ulkomaisia alustilauksia liian alhaisilla hinnoilla, ministeri sanoo.
Varustamoiden uusien alushankintojen tukemiseksi valtio tuplaa bulkkereita, tankkereita ja konttialuksia varten perustetun rahaston 2,4 miljardiin woniin.
Hallitus aikoo tukea myös konttiterminaalien ja uusien satamien rakentamista kotimaassa ja ulkomailla.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-31/korea-to-spend-9-6-billion-by-2020-to-support-shipping-industry