Etelä-Korean laivanrakennuksen kolme sisarta, Hyundai, Daewoo ja Samsung tarvitsevat rutosti lisää rahaa telakkaremonttiin. Myös maan varustamot ovat kriisissä ja niiden pörssikurssit konttaavat. Hallitus heittää 9,5 miljardia dollaria merialan väliaikaiseen tukeen.
Etelä-Korean hallitus aikoo pääomittaa laivanrakennusta ja varustamoja rahoittavia pankkeja 11 biljoonan wonin eli 9,5 miljardin dollarin väliaikaisella rahastolla.
Hallitus ja keskuspankki toimivat saumattomassa yhteistyössä rahaston perustamiseksi. Rahaston on tarkoitus aloittaa operaatiot 1. heinäkuuta ja toimintaa aiotaan jatkaa vuoden 2017 loppuun.
Presidentti Park Geun Hyen hallinto pitää merenkulun tukipakettia kivuliaana pakkoratkaisuna, jonka tarkoitus on saattaa maan tilauspulassa kärvistelevä laivanrakennus uudelle kasvu-uralle ja varmistaa varustamoiden rahoitus.
Telakoiden on jo ollut pakko turvautua äärimmäisiin sopeuttamistoimiin, jotka uhkaavat kymmenien tuhansien ihmisten työpaikkoja. Eniten ovat jo kärsineet telakoiden alihankkijat.
– Rahasto ostaa valtion pankkien hybridijoukkovelkakirjoja. Aiomme panna telekat ja varustamot nopeasti kuntoon, edellyttäen että ne itse hoitavat omat sopeuttamistoimensa ja kantavat näistä aiheutuvat tappiot, valtiovarainministeri Yoo Il Ho sanoo Bloombergille.
Takana jo kahden vuoden kurimus
Korean telakat ja varustamot ovat jo kaksi vuotta ponnistelleet toisaalta alhaisen öljyn hinnan ja toisaalta alusten ylikapasiteetin puristuksessa. Merialojen edustajat ovat jo pitkään huutaneet apua keskuspankin suunnalta.
Keskuspankki on jo käyttänyt korkotyökalua ja alentanut ohjauskorkoa viime viikolla.
Valtion ja keskuspankin johtama elvytys on riskialtista toimintaa. Citigroupin ekonomistit arvioivat tuoreeltaan, että ylenmäärin tuetut toimialat voivat leikata jopa 0,2-1,3 prosenttiyksikköä kansantalouden kasvuodotuksista.
Tukipaketin myötä hallitus aikoo käydä tarkasti läpi maan suurimpien telakoiden eli Hyundai Merchantin, Daewoo Shipbuildingin ja Samsung Heavy Industriesin omat sopeuttamissuunnitelmat.
Yhdessä telekoita kutsutaan nimellä ´kolme sisarusta´ ja yhdenkin nurin menemistä pidetään liian suurena ruumiina, joten hallituksella ei ole paljon vaihtoehtoja telakka- ja varustamotuille.
Varustamoilla ei mene yhtään paremmin
Maan toiseksi suurin varustamo, Hyundai Merchant Marine puolestaan panee toivonsa kansainväliseen liittoumaan. Hyundai pyrkii uuden allianssin, jonka nimi on ytimekkäästi The Alliance, jäseneksi syksyyn mennessä.
Hyundai ja Hanjin Shipping yrittävät neuvotella alhaisempia alusvuokria parempina aikoina tekemilleen laivojen aikarahtaussopimuksille.
Kummankin varustamon osakkeet konttasivat viime viikon lopulla Soulin pörssissä, kun markkinat saivat tiedon rahoituksen uudelleenjärjestelyistä. Hyundain kurssi putosi päivässä 19 prosenttia ja Hanjinin melkein kymmenen.