Kipinät vain lentelevät, kun yövuoro hitsaa Etelä-Korean lounaisrannikon telakoilla. Työn alla on uuden sukupolven konttialuksia, porauslauttoja ja moderneja jäätä murtavia tankkereita. Muutos on merkittävä verrattuna vuonna 2008 alkaneeseen telakkakriisiin, joka pani Korean suurimmat laivanrakentajat henkitoreisiin.
Telakoiden tilanne ei ole vieläkään hyvä, mutta toki valoisampi. Esimerkiksi Busanissa toimiva DSME eli Daewoon telakka on kehitellyt ketterämpiä oddfshore -aluksia energiayhtiöiden tarpeisiin.
Ja panokset ovatkin korkeat telakkapelissä, jossa korelaiset kamppailevat ykkössijasta kiinalaisten ja japanilaisten laivanrakennusyhtiöiden kanssa, Reuters kirjoittaa.
Tässä taistellaan koko merisektorin elpymisestä, sillä mainittujen maiden trio rakentaa neljä viidestä koko maailmassa tehdystä kauppalaivasta. Clarksonin analyytikoiden mukaan uudisrakennusten tilaukset kasvoivat tammi-lokakuussa lähes 63 prosenttia vuoden takaisesta vertailukaudesta.
Ja pelkästään syyskuun aikana korealaiset laivanrakentajat saivat lähes joka toisen maailmassa tehdyn ison laivatilauksen hoitoonsa, Clarksonin data osoittaa.
– Vuosien kamppailun jälkeen näemme vihdoin kasvun aikoja. Myös telakoiden historiallisen alas pudonneet tulokset alkavat pikku hiljaa kohentua, konsulttiyhtiö MSI:n (Maritime Strategies International) johtaja Adam Kent sanoo.
Konkurssikaan ei ole ollut kaukana
Silti Daewoo eli Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering on selättänyt vuoden takaiset konkurssiuhkansa. Kaupankäynti yhtiön osakkeilla aloitettiin uudelleen alkuviikolla melkein vuoden tauon jälkeen. Pörssikurssilla mitattuna yhtiön markkina-arvo on nykyään 1,7 miljardia dollaria.
Daewoo sai syyskuussa merkittävän tilauksen rakentaa 820 miljoonan dollarin konttilaivat eurooppalaiselle tilaajalle. Tilaus tuli aivan viime hetkellä ja vastasi melkein pelastusrengasta, jonka avulla yhtiö pitää nenänsä pinnalla.
Tee keksintöjä tai häviä
IMO:n rikkisäännöistä lisää potkua
– Odotamme saavamme uusia tilauksia IMO:n rikkisääntöjen takia, DSME:n Yoon kuittaa suoraan.
Yksi DSME:n suurimmista tilausryppäistä on venäläisen Sovcomflotin tekemä 15 jäätä murtavan tankkerin tilaus Yamalin niemimaan LNG-kuskauksiin Pohjoisella jäämerellä.
Näistä aluksista jo kolme on ollut merikoeajoilla DSME:n Geojen telakan edustalla. Jokainen Venäjälle menevä jäätä murtava LNG-tankkeri maksaa noin 300 miljoonaa dollaria.
Telakat tarvitsevat uusia avauksia
Korealaisten maine on kärsinyt telakoiden heikosta tuloskunnosta, mutta laivanrakentajina heihin uskotaan yhä. Näin sanoo Maailman yhteistyö- ja kehitysjärjestö OECD:n valtamerten taloudesta vastaava johtaja Barrie Stevens.
– Korealaiset päihittävät patenttihakemuksissa kaikki muut maat, Stevens sanoi Busanissa pidetyssä Kormarine -tilaisuudessa.
Pidemmällä sihdillä selviytyäkseen koko laivanrakennusala tarvitsee uusia avauksia ja markkinoita eri sektoreilta kuten offshore -tuulivoimaloista ja akvakulttuurista eli kalankasvatuksesta ja muista merenalaisista ruoantuotannon töistä.
– Offshore -tuulipuistot kasvavat räjähtävällä nopeudella, ja tämä on mahdollisuus myös telakoille. Akvakulttuurissa kasvu on tasaisempaa, mutta uskon korealaisten pärjäävän molemmilla aloilla, OECD:n Stevens aprikoi.