Korean telakat palaavat kuilun partaalta – tilausmäärät kasvussa

Kipinät vain lentelevät, kun yövuoro hitsaa Etelä-Korean lounaisrannikon telakoilla. Työn alla on uuden sukupolven konttialuksia, porauslauttoja ja moderneja jäätä murtavia tankkereita. Muutos on merkittävä verrattuna vuonna 2008 alkaneeseen telakkakriisiin, joka pani Korean suurimmat laivanrakentajat henkitoreisiin

Kipinät vain lentelevät, kun yövuoro hitsaa Etelä-Korean lounaisrannikon telakoilla. Työn alla on uuden sukupolven konttialuksia, porauslauttoja ja moderneja jäätä murtavia tankkereita. Muutos on merkittävä verrattuna vuonna 2008 alkaneeseen telakkakriisiin, joka pani Korean suurimmat laivanrakentajat henkitoreisiin.

Telakoiden tilanne ei ole vieläkään hyvä, mutta toki valoisampi. Esimerkiksi Busanissa toimiva DSME eli Daewoon telakka on kehitellyt ketterämpiä oddfshore -aluksia energiayhtiöiden tarpeisiin.

Ja panokset ovatkin korkeat telakkapelissä, jossa korelaiset kamppailevat ykkössijasta kiinalaisten ja japanilaisten laivanrakennusyhtiöiden kanssa, Reuters kirjoittaa.

Tässä taistellaan koko merisektorin elpymisestä, sillä mainittujen maiden trio rakentaa neljä viidestä koko maailmassa tehdystä kauppalaivasta. Clarksonin analyytikoiden mukaan uudisrakennusten tilaukset kasvoivat tammi-lokakuussa lähes 63 prosenttia vuoden takaisesta vertailukaudesta.

Ja pelkästään syyskuun aikana korealaiset laivanrakentajat saivat lähes joka toisen maailmassa tehdyn ison laivatilauksen hoitoonsa, Clarksonin data osoittaa.

– Vuosien kamppailun jälkeen näemme vihdoin kasvun aikoja. Myös telakoiden historiallisen alas pudonneet tulokset alkavat pikku hiljaa kohentua, konsulttiyhtiö MSI:n (Maritime Strategies International) johtaja Adam Kent sanoo.

Konkurssikaan ei ole ollut kaukana

Merenkulun eli laivanrakennuksen ja varustamoiden kriisi kulminoitui konttivarustamo Hanjinin konkurssiin aiemmin tänä vuonna.

Silti Daewoo eli Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering on selättänyt vuoden takaiset konkurssiuhkansa. Kaupankäynti yhtiön osakkeilla aloitettiin uudelleen alkuviikolla melkein vuoden tauon jälkeen. Pörssikurssilla mitattuna yhtiön markkina-arvo on nykyään 1,7 miljardia dollaria.

Daewoo sai syyskuussa merkittävän tilauksen rakentaa 820 miljoonan dollarin konttilaivat eurooppalaiselle tilaajalle. Tilaus tuli aivan viime hetkellä ja vastasi melkein pelastusrengasta, jonka avulla yhtiö pitää nenänsä pinnalla.

– Vielä ei voi sanoa, että merisektorin suhdanteet ovat palautuneet ennalleen, mutta nyt tilanne on kuitenkin ratkaisevasti parempi kuin vuosi sitten, DSME:n viestintäjohtaja Yohan Yoon kertoo Reutersille.

Tee keksintöjä tai häviä

Korean telakoiden kolme vanhaa rouvaa eli Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries ja Daewoo Shipping työllistävät sekä suoraan että alihankkijoiden kautta satoja tuhansia korealaisia laivanrakentajia perheineen ja sidosryhmineen.
Etelä-Korean lounaiskulmassa sijaitseva telakkakolmikko on vuosien mittaan rypenyt kymmenien miljardien dollareiden tappioissa ja tarvinnut lähes mittaamattomien wonmäärien verran valtion tukea. Toki yhtiöt ovat vastineeksi joutuneet sopeuttamaan toimintaansa ja myymään muun muassa maaomaisuuttaan sekä irtisanomaan työvoimaansa.
Innovaatioita ja uudelleenjärjestelyjä korealaiset tarvitsevat nimen omaan kiinalaisten ja japanilaisten kilpailun puristuksessa. Tuskalliset vuodet ovat vain korostaneet keksintöjen merkitystä.
– Meistä on tullut fiksumpia ja tehokkaampia yhä parempien laivojen rakentajia, Korean Maritime Associationin hallituksen puheenjohtaja Yoon So Park kehaisee.

IMO:n rikkisäännöistä lisää potkua

Merenkulussa on muutenkin vireillä monia reippaita harppauksia, joista uusien ja puhtaampien polttoaineiden käyttöönotto ei ole suinkaan vähäisin. Puhdas LNG etenee hyvää vauhtia laivojen polttoaineena, sillä merenkulkujärjestö IMO:n uudet rikkisäännöt tulevat voimaan jo vuoden 2020 alussa.

– Odotamme saavamme uusia tilauksia IMO:n rikkisääntöjen takia, DSME:n Yoon kuittaa suoraan.

Yksi DSME:n suurimmista tilausryppäistä on venäläisen Sovcomflotin tekemä 15 jäätä murtavan tankkerin tilaus Yamalin niemimaan LNG-kuskauksiin Pohjoisella jäämerellä.

Näistä aluksista jo kolme on ollut merikoeajoilla DSME:n Geojen telakan edustalla. Jokainen Venäjälle menevä jäätä murtava LNG-tankkeri maksaa noin 300 miljoonaa dollaria.

Telakat tarvitsevat uusia avauksia

Korealaisten maine on kärsinyt telakoiden heikosta tuloskunnosta, mutta laivanrakentajina heihin uskotaan yhä. Näin sanoo Maailman yhteistyö- ja kehitysjärjestö OECD:n valtamerten taloudesta vastaava johtaja Barrie Stevens.

– Korealaiset päihittävät patenttihakemuksissa kaikki muut maat, Stevens sanoi Busanissa pidetyssä Kormarine -tilaisuudessa.

Pidemmällä sihdillä selviytyäkseen koko laivanrakennusala tarvitsee uusia avauksia ja markkinoita eri sektoreilta kuten offshore -tuulivoimaloista ja akvakulttuurista eli kalankasvatuksesta ja muista merenalaisista ruoantuotannon töistä.

– Offshore -tuulipuistot kasvavat räjähtävällä nopeudella, ja tämä on mahdollisuus myös telakoille. Akvakulttuurissa kasvu on tasaisempaa, mutta uskon korealaisten pärjäävän molemmilla aloilla, OECD:n Stevens aprikoi.

http://www.reuters.com/article/us-south-korea-shipping/back-from-the-abyss-south-koreas-shipbuilders-begin-ascent-to-growth-idUSKBN1D207O

Jaa artikkeli