11.11.2015

Kormarine 2015 – Aasian toiseksi suurin merialan messutapahtuma

KUVA Wulff Entren toimitusjohtaja Ninni Arion Kormarine 2015 -messuilla.

Kormarine on Aasian toiseksi suurin meriteollisuuden messutapahtuma ja se on kasvanut vuosi vuodelta täyttäen nyt jopa kolme kokonaista sisähallia ja uuden jättikokoisen ulkotelttahallin. Kormarine järjestetään osana Busanin Marine week – tapahtumaa.
Wulff Entre koordinoi perinteisen Suomen paviljongin Kormarine 2015 messuille. Mukaan lähti 11 suomalaisyritystä suoraan ja Team Finland edusti vielä toistakymmentä yrityksiä tässä tapahtumassa. Mukana matkassa oli myös Navigator Magazine.

Wulff Entre koordinoi perinteisen Suomen paviljongin Kormarine 2015 messuille. Mukaan lähti 11 suomalaisyritystä suoraan ja Team Finland edusti vielä toistakymmentä yrityksiä tässä tapahtumassa. Mukana matkassa oli myös Navigator Magazine.

Kormarine on Aasian toiseksi suurin meriteollisuuden messutapahtuma ja se on kasvanut vuosi vuodelta täyttäen nyt jopa kolme kokonaista sisähallia ja uuden jättikokoisen ulkotelttahallin. Kormarine järjestetään osana Busanin Marine week – tapahtumaa.

Vaikka ajat ovat hieman viime vuosia haasteellisemmat, messut olivat yllättävänkin positiiviset ja onnistuneet. Kävijöitä tapahtumassa vieraili yli 44 000. Tapahtuman vierailijoista 95 % olivat korealaisia, joten kyseessä on hyvin kansallinen näyttely, vaikkakin se houkuttelee paljon ulkomaalaisia yrityksiä mukaan. Pelkästään kansallisia paviljonkeja oli 15, uusina maina mainittakoon Kreikka, Ruotsi ja Taiwan. Suomen paviljongilla oli Kormarine-historiansa suurimmat pinta-alat tapahtumassa, joten mekin rikoimme osaltamme ennätyksiä!

– Kyseessä on iso näyttely, keskiviikko oli erittäin vilkas messupäivä ja kävijöitä oli paljon liikkeellä verrattuna muihin tämän vuoden näyttelyihin. Erityisen hienoa oli, että telakoiden porukkaa oli liikkeellä ja messuinvestointi näyttää kannattavalta, Marioff Corporation Oy:n Senior Manager, Sales and MarketingMarine & Offshoren Juha Ilvonen kertoi.

Kuitenkin messujen jälkeen saimme vielä Juhalta viestiä, että vain keskiviikko oli vilkas messupäivä, torstai vähän hiljainen ja perjantai lähes kuollut – eli kyllä messut ilmensivät hyvin offshore markkinan ja Korean laivanrakennuksen tilaa. Messuille kuitenkin kannatti tulla messuille – meillä on laadukkaasti kävijöitä määrän vähyydestä huolimatta Juha jatkaa.

– Olen osallistunut näyttelyyn jo neljä kertaa ja tänä vuonna näyttely on suurin koskaan. Täällä on jopa 4 hallia! Meriteollisuuden markkinat ovat yhä kasvussa Koreassa, ja ne ovat tärkeät erityisesti Busanin seudulle.  Evacille on tärkeää olla mukana paitsi liiketoiminnan kannalta, myös verkostoitumassa ja syventämässä jo olemassa olevia suhteita. Se on olennainen osa korealaista yrityskulttuuria, Evacin product manager Lee Seung- Hwan sanoo.

Teksti Ninni Arion

Jaa artikkeli