17.02.2020

Koronavirus vei väen Kiinan telakoilta – risteilybisnes pidättää hengitystä

Kiinalainen NTS-telakka vetoaa force majeure -esteeseen, jonka vuoksi se ei kykene toimittamaan kahta bulkkialusta tilaajalle aikataulussa. Kyseessä on oiva esimerkki siitä, miten terveydenhoidon vaatimukset ovat ajaneet ohi laivanrakennuksen tarpeista tammikuussa puhjenneen koronaviruksen takia.

Kuva: TNPphoto

NTS:n eli Jiangsu New Times Shipbuldingin edustaja kertoo Reutersille, että sen työntekijät eivät ole palanneet uudenvuoden lomiltaan töihinsä koronaviruksen pelossa.

– Emme tiedä sitä, milloin työt jatkuvat emmekä sitä, milloin uudisrakennukset valmistuvat, telakan edustaja sanoo.

Viime kuun lopulla Pekingin hallitus jatkoi kiinalaiseen uuteen vuoteen liittynyttä lomakautta, jonka olisi kalenterin mukaan pitänyt päättyä 25. tammikuuta. Pakkolomien tavoitteena on ollut suitsia koronaviruksen tai Covid-19 -viruksen leviämistä.

Nyt pakkolomat on lusittu ja Kiinan telakkayhtiöiden etujärjestö CANS (China Association of the National Shipbuilding Industry) kertoo, että suurin osa telakoiden väestä on palannut lomiltaan – tosin töihin palanneitten prosenttiosuudet vaihtelevat paljon alueitten mukaisesti.

Talouden tutkimuslaitos Plenum on ennustanut, että terveydenhoidon vastatoimet viruksen leviämiselle voivat leikata jopa neljän prosenttiyksikön siivun Kiinan bruttokansantuotteen kasvusta tämän vuoden ensi neljänneksellä. Kotimaan lento- ja junamatkustus kantavat kustannuksista suurimman taakan, koska viruksen leviäminen osui kansalliseen lomakauteen, Marex kirjoittaa.

Tiedot koronaviruksen levimisestä ja kuolemantapauksista vaihtelevat ymmärrettävästi päivittäin. Kuitenkin aivan viime päivinä on alettu nähdä hienoisia merkkejä siitä, että Pekingin hallitus alkaa ohjeistaa paikallishallintoja keskittymään jälleen talousasioihin ja työllisyyden hitoon. Kiinan hallitus on myöntänyt yrityksille muun muassa verohelpotuksia ja työnantajamaksujen alennuksia.

Myös Kiinan ulkomaiset kauppakumppanit toivovat tautivaaran hellittävän ja bisnesten palautuvan tavanomaisiin uomiinsa. Tanskalainen konsulttiyhtiö Sea-Intelligence arvioi, että pelkästään tammikuussa koronavirus vähensi 350 000 teun kuljetustarvetta kansainvälisessä konttiliikenteessä. Yhdysvalloissa sikäläinen vähittäiskaupan etujärjestö NRF (National Retail Federation) arvelee, että epidemian puhkeaminen supistaa konttiliikennettä 13 prosenttia Yhdysvaltain satamissa helmikuun aikana.

Risteilybisnes ymmärtää tautiriskit hyvin

Jokainen tajuaa sen, että matkustajalaivojen rajalliset tilat aiheuttavat suuria tartuntariskejä virusten kaltaisille taudinaiheuttajille. Kiinan Wuhanista alkanut koronavirus on tähän mennessä johtanut viiden risteilyaluksen karanteeneihin. Nämä viisi ovat Diamond Princess, World Dream, Anthem of Seas, Westerdam sekä vasta loppuvuonna Meyer Turun telakalta valmistunut Costa Smeralda.

Varustamot ovat peruuttaneet matkojaan tai siirtäneet risteilyjä turvallisiin maihin samaan aikaan kun valtiot kaikkialla maailmassa ovat julkaisseet omia suosituksia tai matkustuskieltoja kansalaisilleen. Esimerkiksi satamiin ei päästetä laivoja, jotka ovat taudin puhkeamisen jälkeen vieraileet kiinalaisissa satamissa, Ship Technology kirjoittaa.

Royal Caribbean on perunut kahdeksan risteilyä ja peruutusten kesto ulottuu 4. maaliskuuta saakka. Peruututetuista laivamatkoista kolme koskee varustamon Spectrum of the Seas -risteilyalusta, jonka kotisatama on Kiinassa.

Royal Caribbeanin tytärvarustamo Celebrity Cruise on vaihtanut Celebrity Millenium -aluksensa vierailupaikat pois Kiinan tai Hongkongin satamista. Myös Cruise and Maritime Voyages -varustamo on peruuttanut oman Columbus -aluksensa matkoja Kiinaan. Samoin ovat tehneet Norwegian Cruise Line ja Oceania Cruises.

Muihin Kiinan-risteilyjen peruuttajiin lukeutuvat Carnival Corporationin Costa Cruises, Seabourn ja Princess Cruise. Carnival Cruise Line on jo antanut koronavirukseen liittyvän tulosvaroituksenkin, vaikka epidemian lopullisia vaikutuksia ei vielä tiedetä. Jos Aasian operaatiot pitää lopettaa, yhtiön osakekohtainen tulos heikentyy 0,55-0,65 dollaria, Carnival sanoo.

Koronaviruksen kehittyminen pandemiaksi huolettaa varustamoväkeä niin paljon, että Ship-Technology on koonnut tytärsaitilleen oman mikropalvelun koronaviruksen tai covid-19 taudin leviämisen kuvaamiseksi tosiajassa.

Teksti Markku Pervilä

Jaa artikkeli