01.02.2019

Kvarken Linkin lautta on haastava rasti Foreshipin suunnittelijoille

Lyhyydestään huolimatta Merenkurkku tarjoaa isoja haasteita reitillä liikennöiville aluksille. Samaa voivat sanoa Foreshipin laivainsinöörit ja suunnittelijat, joiden on töissään pitänyt huomioida Wasalinen uuden lautan ympäristöystävällisyyden lisäksi aluksen kyky operoida tiukoilla aikatauluilla matalissa ja jäätyvissä vesissä – ja usein vaikeissa sääoloissa.

RMC’s 3D illustration of the vessel. Photo credit: RMC

– Vaasan ja Uumajan välinen meriyhteys on elintärkeä sekä matkustajille että rahdille. Laivansuunnittelijoille reitti on haastava, koska Wasalinen uuden aluskonseptin suunnittelussa on pitänyt ottaa huomioon aluksen tehokkuus, muunneltavuus ja tilojen optimaalinen käyttö, laivansuunnittelu- ja konsulttiyhtiö Foreshipin toimitusjohtaja Lauri Haavisto sanoo.

Merenkurkku on kuljetusväylänä lyhin merireitti Suomen ja Ruotsin välillä. Haaviston mielestä reitillä on paljon haasteita, jotka aluksen suunnittelijoiden on pitänyt ratkaista.

– Väylä on karikkoinen ja matala, ja talvella vedet jäätyvät. Aluksen vakavuudella on suuret vaatimukset, varsinkin kun suunnittelussa on pitänyt maksimoida uuden aluksen kaistametrit Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen kasvavia rahtimääriä varten, Haavisto kuvailee aluskonseptin suunnittelun alkuvaiheita.

Foreship on toiminut tilaajan eli Kvarken Linkin konsulttina ja teknillisenä neuvonantajana koko uuden aluskonseptin kehittämisen ajan.

Designin tuloksena ekologinen teholautta

Haaviston mukaan Vaasan ja Uumajan satamien ahtaat kääntöalueet ja osittain hyvinkin matalat vedet, lautan tiukat aikataulut ja usein vaikeat merenkulkuolot vaativat laivalta hyvää ohjattavuutta ja sen pääkoneilta ja voimansiirtojärjestelmiltä paljon tehoa.

Foreshipin design-tiimin työn lopputulemana on syntynyt teknologian viimeistä huutoa edustava ja kestävän kehityksen pohjalta toimiva, kahta polttoaineratkaisua käyttävä ja Super 1A -luokan jäävahvistettu matkustaja-autolautta.

Autolautalla on tilaa 800 matkustajalle ja kapasiteettia rekoille ja autoille 1 500 kaistametriä. Ympäristöystävällinen alus käyttää pääpolttoaineena LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua. Sen lisäksi alus toimii myös biokaasulla. Alus käyttää myös polttokennoratkaisuja ja ladattavia akkuja, joiden ansiosta sen hiilidioksidijälki pienee merioloissa ja supistuu satamissa nollapäästöjen tasolle.

Noin 120 miljoonaa euroa maksavan uudisrakennuksen tilaaja on Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan yhdessä omistama Kvarken Link AB. Vaasan ja Uumajan välillä päivittäin liikennöivä alus valmistuu raumalaiselta RMC:n telakalta vuonna 2021.

Teksti Markku Pervilä

 

 

Jaa artikkeli
Paroc Banneri