Turun Meyerin telakalla on loppukesällä kova sähinä päällä. Suurlohkoja valmistuu ripeään tahtiin TUI Cruisesin Mein Schiff aluksiin. Tallinkin uuden LNG -käyttöisen matkustaja-autolautan tuotannon aloitus tuo lisää vipinää. Teollisuusoppilaitoksen rehtori Vesa Eskonen on yksi tyytyväisistä telakkalaisista. Meyer rekrytoi jatkuvasti uutta väkeä, mutta sen lisäksi järjestetään teollisuusoppilaitoksessa kursseja alan tarpeisiin.
Laivasuunnittelijakoulutuksissa haetaan neljälle alalle halukkaita eri-ikäisiä ja koulutustaustaisia henkilöitä. Koulutusalat ovat sisustus-, lvi- ja keittiö-, kansi- ja koneistus- sekä runkosuunnittelu. Mukana olevat yritykset kuuluvat Meyerin alihankkijaverkostoon. Minimivaatimus on teknikkotasoinen, mutta koulutuksen ei tarvitse välttämättä olla metallitekniikasta.
– Telakan olemassaolon aikana tämä on kolmas kerta, kun tällainen järjestetään. Koulutus pitää nähdä meriteollisuuden yhteisenä kouluttamisena, sanoo Eskonen.
Yhteistyöyrityksiä on yhdeksän. Ne valitsevat itse halukkaat ja motivoituneet henkilöt, mutta koulutus järjestetään telakalla. Luennoitsijat ovat koko kentän parhaimmasta päästä.
– Kyselyitä on tullut paljon koko maasta ja myös yrityksistä, jotka lakkauttavat tai pienentävät toimintojaan. Niistä löytyy ihmisiä, jotka harkitsevat alan vaihtamista.
Joukkuepelitaidot kovassa kurssissa
Eskonen korostaa, että telakan oma kouluttaminen on hyvä tapa saada juuri oikeanlaisia ihmisiä töihin. Vaikka kokemus on kovaa valuuttaa, niin aivan vihreitäkään ei suljeta hakuprosessissa pois.
– Haemme hyviä tyyppejä ja isoa hakijajoukkoa. Yhteistyöyrityksillä on vapaus valita. Jotkut tekevät testejä normaalin haastattelun ja cv:n lisäksi. Ennen valintaprosessia TE-keskus käy läpi hakijat kriteerien täyttymiseksi. Lähtökohtaisesti jokaisella kurssin läpäisseellä on mahdollisuus työllistyä.
– Alalla tarvitaan joukkuepelitaitoa ja käsitystä siitä miten verkostomainen tapa toimii. Sen vuoksi opetellaan suunnitteluprosessit ja laivanrakennustavat ensin. Vuoroviikoin on lähiopetusta ja osastoilla työssäoppimista.
Teollisuusoppilaitoksessa on meneillään kolme kurssia, joista valmistuu oppilaita syksyllä. Lisäksi syksyn aikana alkaa 19.10 levyseppähitsaajan kurssi sekä 2.11 laivaputki- ja koneasentajakurssi, joihin valitaan kumpaankin 20 opiskelijaa.
Eskonen korostaa, että kursseille haetaan ja koulutetaan monitaitoisia henkilöitä, jotka osaavat tehdä kokonaisia prosesseja alusta loppuun.
Laivasuunnittelijakurssin yhteistyöyritykset
– Allstars Engineering Group
-Elomatic Oy
-Deltamarin Oy
-Etteplan Design Center
-ILS Oy Insinööritoimisto
-Merima Oy
-Meyer Turku OY
-Sans Sandelin Consulting and Engineering Oy
-Technology Design and Engineering Eng’nD Oy