Luulajan satama rakentaa uuden jäänmurtaja-hinaajan Espanjassa

Luulajan sataman toimitusjohtaja Henrik Vuorinen uskoo vahvaan liikenteen kasvuun Luulajassa. uudesta aluksesta tulee vahvin hinaaja Perämerellä ja se vastaa sähkö-hybridi koneistojärjestelyllään siitä huolimatta ajankohtaisiin ympäristö- ja päästövaatimuksiin. Malmporten hankkeen tuloksena satamaan odotetaan entistä suurempia, käytännössä Panamax-luokan aluksia ja ne edellyttävät hinaajalta suurta ketteryyttä ja paalutyöntöä. Alus varustetaankin kahdella azimuth-propulsiolaitteella ja paalutyöntö on 100 t.

Jäänmurtaja-hinaajan  suunnittelija Robert Allan Ltd perustaa Euroopan myyntitoimiston Turkuun. 

Luulajan sataman toimitusjohtaja Henrik Vuorinen uskoo vahvaan liikenteen kasvuun Luulajassa. uudesta aluksesta tulee vahvin hinaaja Perämerellä ja se vastaa sähkö-hybridi koneistojärjestelyllään siitä huolimatta ajankohtaisiin ympäristö- ja päästövaatimuksiin. Malmporten hankkeen tuloksena satamaan odotetaan entistä suurempia, käytännössä Panamax-luokan aluksia ja ne edellyttävät hinaajalta suurta ketteryyttä ja paalutyöntöä. Alus varustetaankin kahdella azimuth-propulsiolaitteella ja paalutyöntö on 100 t.

Jäänmurtaja-hinaajan  suunnittelija Robert Allan Ltd perustaa Euroopan myyntitoimiston Turkuun.

Design on saanut tyyppinimen TundRA 3600 ja se perustuu aluksiin, jotka aikaisemmin on toteutettu yhtiön suunnittelemina Svitzer AS varustamolle Sahalinin öljykentille ja Group Oceanille Quebeciin ja Kanadan itärannikolle.

Aluksen päämitat ovat pituus 36 metriä, leveys 13 metriä ja syväys 7,0 metriä. Hybridikäyttö on hyvin omaperäinen siten, että alus voi kulkea akkujen ja PTO/PTI sähkömoottorijärjestelyllä ulos Klubbvikenille ilman mitään melu- tai pakokaasupäästöjä ja kahdella 2,720 kW dieselmoottorilla vaihtoehtoisilla tavoilla siten, että käyttäen yhtä dieseliä ja akselimoottoria työntö on 55 tonnia, kahdella dieselillä suoraan kytkettynä 90 tonnia ja sähköboostereilla ja akuilla lyhytaikaisesti 100 tonnia. Suunnittelija lupaa aluksen kulkevan 80 cm jäässä 8 solmun ja metrin paksuisessa kiintojäässä 3 solmun nopeudella.

Majoitustiloja alukseen suunnitellaan tilapäistehtävien varalta 10 hengelle. Luokkamerkinnät ovat •LR ✠ 100A1 Escort Tug, ✠ LMC, UMS, Fire-Fighting 1 ja jäänmurron osalta Ice Class 1A Super FS, “Icebreaker”

Aluksen rakentaa Espanjassa Astilleros Gondán ja sen sopimuksenmukaisen toimituksen pitäisi tapahtua talvella 2019.  Aluksen hinnaksi tilaaja kertoo 150 miljoonaa kruunua, mistä noin 15 miljoonaa muodostuu hybridikäytöstä.

Ennen uuden aluksen valmistumista vastaava jäänmurto/hinauskapasiteetti vuokrataan toimitusjohtaja Henrik Vuorisen mukaan Suomen puolelta, oletettavasti Arctia Karhu Oy:ltä, jonka AHTO-hinaajan paalutyöntö on 43 tonnia 3,6 MW konetehollaan.

Robert Allan Ltd Suomeen

Samassa yhteydessä kanadalainen suunnittelutoimisto Robert Allen Ltd on perustanut Turkuun toimiston, jonka päälliköksi Euroopan liiketoimintojen kehittämiseen on lokakuun alusta lähtien nimitetty laivanrakennusinsinööri Sami Uotinen. Hän on aiemmin toiminut mm. Aquamasterilla, Kamewalla  and Kvaerner Masa Yards Oy:ssä. Vuodesta 2000 lähtien hän on ollut Rolls Royce Marinen palveluksessa, mm. vuosina 2001 – 2004 yhtiön contracts managerina  Kanadassa Vancouverin lähellä Coquitlamissa. Viimeksi hän on vastannut myy Rolls-Roycen Z-Drive propulsiolaitteiden myynnistä Pohjois-Amerikassa.

Jaa artikkeli