”Alalle tarvitaankin uusia osaajia lukuisilta eri osaamisalueilta”, Meriteollisuus ry:n toimitusjohtaja Elina Vähäheikkilä kertoo.
”Aalto-yliopiston monipuolinen opetustarjonta vastaa erinomaisesti näihin tulevaisuuden osaamistarpeisiin, sanoo professori Pentti Kujala. Kujalan mukaan pienoismallinäyttely luo myös erinomaiset puitteet opiskelijoiden, opetushenkilökunnan ja elinkeinoelämän kohtaamiseen.
Laajaan osaamistarpeeseen on havahduttu myös Meyer Turku Oy:ssä – laivansuunnittelun ja -rakentamisen osaajien lisäksi tarvitaan paljon muitakin.
”Meidän ja verkostomme pitää osata sekä suunnitella että rakentaa laivoihin kaikki ravintoloiden sisustuksista sairaaloihin, vedenpuhdistamoihin ja tuhannen ihmisen teattereihin”, kertoo Meyer Turku Oy:n viestintäpäällikkö Tapani Mylly ja painottaa, että kaikkia osaajia ei missään tapauksessa saada Turun alueelta. Meyer Turku rekrytoi vuosittain noin 200 ihmistä, mutta verkostossa kasvu on vielä suurempaa.
”Kokonaistyöllistämisvaikutuks
FITech – lisää osaajia meri- ja autoteollisuuden tarpeisiin
Laivanäyttelyn yhteydessä sekä opiskelijoilla että yritysten edustajilla oli mahdollisuus tutustua yhteistyöyliopisto Finnish Institute of Technologyn toimintaan. FITechissä ovat mukana Suomen kaikki tekniikan yliopistot. Yhteistyöyliopiston toimintamalli on joustava: opiskelijat kirjautuvat sisälle johonkin hankkeessa mukana olevista seitsemästä yliopistosta mutta voivat valita kursseja myös muista. Lisäksi yhä suurempi osuus koulutuksista järjestetään etänä. Näin luennot voi katsoa netin kautta striimattuna tai tallenteelta, jolloin opiskelu onnistuu paremmin myös työn ohella.
Toimintamallissa on erityistä myös yliopistojen aktiivisempi vuorovaikutus alan yritysten kanssa, mikä auttaa kohdentamaan koulutuksen paremmin niille tekniikan aloille, joilla on pulaa osaajista. Esimerkiksi Lounais-Suomen kasvavilla teollisuudenaloilla, kuten meriteollisuudella, on lähivuosina tarjota työpaikkoja sadoille eri alojen diplomi-insinööreille vuosittain.
”Alueella avautuu valtavasti mahdollisuuksia myös muiden kuin tekniikan alan osaajille”, sanoo projektipäällikkö Heikki Koponen.
FITechin tarjoamat opiskelumahdollisuudet ovat olleet suosittuja. Tapahtumassa lanseerattiin kevään ja kesän uutta koulutustarjontaa, joka on kehitetty erityisesti meri- ja autoteollisuuden osaamistarpeisiin.
Suomessa on kehitetty ja rakennettu vuosien varrella lukuisia edistyksellisiä laivakonsepteja, joista näyttelyyn on koottu erityisesti uusimpia. Mukana on sekä matkustajalaivoja, jäänmurtajia, rahtilaivoja että tutkimusaluksia.
Yksi näyttelyn avajaisten vetonauloista oli virtuaalihyttidemonstraatio. Se on numeerinen 3D-malli, jossa virtuaalilasien avulla voidaan tarkastella uudentyyppistä risteilylaivan hyttiratkaisua. Demonstraatio edustaa uudentyypistä visuaalista suunnitteluympäristöä, jota oppilaat opettelevat ja hyödyntävät osana laivaprojektikurssia. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa suunnittelutyön visualisoinnin aivan uudella tavalla.
”Virtuaalihyttimodulin avulla voidaan käytännössä havainnollistaa, millainen suunnittelemamme ratkaisu voisi todellisuudessa olla”, Aalto-yliopiston opiskelija Eetu Kivelä kertoo.
Kivelän mukaan työkalu tuo projekteihin lisää konkretiaa ja auttaa havaitsemaan tärkeimpiä kehityskohteita jo konseptivaiheessa.
Virtuaalihytin demonstraation ovat tehneet Aalto-yliopiston opiskelijat Sami Markkula, Iiro Vanne ja Eetu Kivelä.
Näyttely on tuotettu yhteistyössä Suomen merimuseon ja Suomen kansallismuseon kanssa, ja se on avoinna Dipolissa (Otakaari 24, Espoo) 14. maaliskuuta–26. huhtikuuta rakennuksen aukioloaikoina (arkisin klo 7.45–21.30 ja lauantaisin klo 9.30 – 21.30).