Kiinalaiset ovat ottaneet yhteyttä jopa Meyerin alihankkijoihin ja työntekijöihin, koska Kiina haluaa ryhtyä rakentamaan ensimmäistä risteilijäänsä vuonna 2021.
– Me keskitymme Eurooppaan. Mielestämme eurooppalaiselle lainvanrakennukselle on erittäin vaarallista se, mitä Fincantieri tekee Kiinassa”, Bernard Meyer sanoo Die Welt -lehden haastattelussa.
Saksalaiset ja italialaiset napit vastakkain
Meyerin kova kilpailija, italialainen valtionyhtiö Fincantieri sopi viime vuonna, että se auttaa kiinalaisia rakentamaan risteilijöitä valmistavan teollisuuspuiston Kiinaan.
Italialaisten kumppani on Kiinan suurin telakkayhtiö China State Shipbuilding Corporation. Fincantierin tavoitteena on päästä osaksi kiinalaisten hankintaketjua ja alihankkijoiksi.
Bernard Meyer arvostelee Fincantieria myös siitä, että se ryhtyi äskettäin ranskalaisen STX France -telakan osakkaaksi. Hän paheksuu, että valtionyhtiöiden avulla Eurooppaan on syntymässä risteilyalusten bisnekseen yli 50 prosentin markkinaosuuden keskittymä.
Saksassa Meyeriä ylistetään maan tärkeimmäksi telakkayhtiöksi. Yhtiö alkoi ensimmäisten joukossa ellei ensimmäisenä automatisoida teräslevyjen hitsausta viime vuosikymmenellä. Tyypillisessä Meyerin rakentamassa risteilyaluksessa on noin tuhat kilometriä hitsiä, mistä kolme neljäsosan hitsaavat robotit, Tekniikka & Talous -lehti kirjoittaa.
Bernard Meyer johtaa yhtiötä kuudennessa sukupolvessa. Manager Magazin -lehti arvioi Meyerin perheen omaisuuden arvoksi 0,8 miljardia euroa, mikä tekee siitä Saksan 174. rikkaimman perheen. Arvio perustuu vuoden 2016 tietoihin.