Talouslehti Nikkein tietojen mukaan osapuolet eivät ole vielä päässeet sopuun Koyagin laivanrakennusyksikön lopullisesta kauppahinnasta. Mitsubishin kuitenkin odotetaan kertovan kaupasta jo tällä viikolla.
Mitsubishi on aiemmin sanonut, että vaikka Japanin telakoiden markkinaosuus esimerkiksi LNG-tankkereissa on 20 prosenttia, on maassa aivan liikaa näiden alusten telakkakapasiteettia. Yli kymmenen japanilaisen telakan on mahdotonta kilpailla LNG-alusten tilauksista kustannustasoltaan halvempien korealaisten ja kiinalaisten telakoiden kanssa, Mitsubishin johtajien ajatus kulkee.
Aasian telakoilla kuohuu muutenkin. Vain jokin aika sitten Etelä-Korea niputti valtion ohjauksessa maan suurimman laivanrakennusyhtiön eli Hyundai Heavy Industriesin (HHI) yhteen kolmossijalla olevan Daewoo Shipbuilding & Marine Eegineeringin (DSME) kanssa. Fuusion jälkeen näillä yrityksillä on lähes 40 prosentin siivu maailman laivanrakennusmarkkinoista.
Kiinan hankkeet pelottavat kaikkialla Aasiassa
Kiinassa taasen on kymmenen vuoden veivauksen jälkeen tehty samanlainen suuri telakkafuusio, jossa kaksi valtionyhtiötä, China State Shipbuilding Corporation (CSSC) ja China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) lyövät vihdoin hynttyyt yhteen.
Uuden yhtiön arvioidaan parantavan Kiinan laivanrakennuksen kilpailukykyä merkittävällä tavalla. Sikäläisten lähteiden mukaan fuusion tuloksena syntyy yli 141 miljardin Yhdysvaltain dollarin mammuttiyhtiö, joka kykenee rakentamaan mitä erilaisimpia aluksia sotalaivoista tankkereihin.
Korealaiset telakat näkevät ymmärrettävästi kiinalaisten liikkeet suurena riskinä omille bisneksilleen. Japanilainen Nikkei lainaa uutistoimisto Bloombergia, jonka mukaan uusi kiinalainen telakkayhtiö on isompi kuin Etelä-Korean kaikki ”kolme vanhaa sisarusta” yhteensä. Viime mainittujahan ovat Hyundai Heavy, Samsung Heavy ja Daewoo.
Japanilaisten mielestä maan telakat ovat auttamatta jäämässä kilpailijamaiden ankaraan puristukseen. Nikkein mukaan myös vuoden vaihteessa tiukentuvat IMO:n polttoainesäännöt heiluttelevat koko laivanrakennusalan ja eri alustyyppien kilpailukykyä kaikkialla maailmassa.