22.10.2018

MSC Cruises teki sopimuksen neljästä 64.000 bruttotonnin luksuslaivasta

Maailman neljänneksi suurin risteilyvarustamo MSC Cruises on tehnyt esisopimuksen italialaisen Fincantierin kanssa koskien neljän luksuslaivan rakentamista yhteensä yli kahden miljardin euron hinnalla.

MSC Seaside

Laivoista tulee 64.000 bruttotonnin kokoisia ja jokaisessa niistä on 500 hyttiä. Ensimmäisen aluksen on määrä tulla liikenteeseen keväällä 2023 ja kolmen muun vuoden väliajoin, telakka ja varustamo kertoivat yhteisessä tiedotteessaan.

MSC Cruises, jonka pääkonttori sijaitsee Genevessa, operoi tällä hetkella yhteensä 15:a laivaa, jotka kaikki ovat lähinnä massamarkkinoille suunnattuja. Vuonna 2008 valmistuneesta MSC Fantasiasta lukien useimmissa sen uusissa laivoissa on kuitenkin ollut MSC Yacht Club -niminen, tosiasiassa ensimmäisen luokan osasto, jossa on yksinomaan sviittejä ja johon kuuluu myös julkisia tiloja ja jotka ovat ainoastaan tässä luokassa matkustavien käytössä. MSC Yacht Clubin asiakkaille on tarjolla myös erikoispalveluita.

Pierfrancesco Vago, MSC Cruisesin hallituksen puheenjohtaja, toteaa tiedotteessa, että MSC Yacht Clubin asiakkaat ovat toivoneet, että varustamo rakennuttaisi puhtaita luksusluokan aluksia. Nyt tilattavat alukset mahdollistavat erilaisten risteilyohjelmien tuottamisen verrattuna yhtiön suurempiin aluksiin ja uudet laivat edustavat MSC Yacht Clubin luonnollista kehitystä, hän sanoi.

Kotisivuillaan yhtiö kertoo, että ennen tätä sopimusta sen on määrä ottaa käyttöön yhteensä 11 uudisrakennusta vuosina 2017-26, jotka merkitsevät yhdeksän miljardin euron investointeja.

MSC Cruises on ainoa neljästä suuresta suuresta risteilyvarustamosta, jolla on vain yksi brändi – ellei sitten MSC Yacht Clubia lasketa omaksi brändikseen. Näiden neljän nyt sovitun aluksen valmistumisen jälkeenkään silla ei ole jalansijaa massa- ja luksusmarkkinoiden väliin sijoittuvassa premium- segmentissa, eika myöskaan nopeasti kasvavilla ekspeditiomarkkinoilla.

MSC Cruisesin emoyhtiooon MSC Group- konserniin kuuluu myös suuri konttivarustamo ja se on ainoa huomattava risteilyvarustamo, jolla on kytköksia rahtiliikenteseen. Muut alan suuret toimijat – Carnival Corporation & plc, Royal Caribbean Cruises, Ltd (RCCL), Norwegian Cruise Line Holding (NCLH), Genting Hong Kong ja TUI – ovat joko puhtaita risteilykonserneja tai matkailualan yrityksiä.

Teksti Kari Reinikainen

 

Jaa artikkeli