Hiljattain julkistetussa rahoituskonsortiossa ovat mukana KfW IPEX-Bankin lisäksi kansainväliset suurpankit BNP Paribas, Citibank, Crédit Agricole, Credit Suisse ja DNB sekä kymmenkunta muuta pankkia. Nyt kerrottu 2,6 miljardin euron summa liittyy MV Werftenin suurempaan, lähes 3,1 miljardin euron rahoituskokonaisuuteen.
Rahoituspaketin takaajina ovat Saksan liittovaltio, Mecklenburg-Etu-Pommerin osavaltio sekä muiden joukossa myös Suomen valtion erityisrahoitusyhtiö Finnvera, telakkayhtiön tiedotteessa luetellaan takaajia.
Malesialaiset varmistivat risteilybisnesten jatkumisen
Malesialainen monialayhtiö Genting Group perusti MV Werftenin vuonna 2016, kun Genting yhdisti kolme saksalaistelakkaa Itämeren rannalla Wismarissa, Rostockissa ja Stralsundissa. Genting maksoi silloisesta Nordic Yards -telakkayhtiöstä 230 miljoonaa euroa.
Tarina kertoo Gentingin johtajien olleen erittäin kyllästyneitä risteilyalusten rakentajien pitkiin toimitusaikoihin ja ´ei oon´ myyntiin. Gentingin mukaan oli sen kannalta vain looginen ratkaisu perustaa oma risteilyaluksia rakentava telakka ”huolehtimaan yhtiön varustamoiden alustarpeista omistajille sopivilla aikatauluilla ja hinnoilla.”
Dream Cruisesin lisäksi emoyhtiö Genting Group omistaa Crystal Cruises- ja Star Cruises -risteilyvarustamot.
Uudet malesialaiset isännät ovat investoineet kolmessa vuodessa noin 840 miljoonaa euroa MV Werfteniin ja samalla pelastaneet laivanrakennuksen itäisessä Saksassa. Telakoiden työvoima on lyhyessä ajassa kaksinkertaistettu noin 3 000 laivanrakentajaan.
Tämä nopea edistys on tietenkin huomattu sekä Berliinissä että Mecklenburg-Etu-Pommerin osavaltiossa, ja Saksan julkisen hallinnon osuus MV Werftenin takauksista on yhtiön mukaan nykyään noin 750 miljoonaa euroa.
Suomalaisiakin mukana Global Class -hankkeessa
Nyt kerrottu KfW IPEX-Bankin kokoama 2,6 miljardin euron rahoituspaketti takaa muun muassa kahden ensimmäisen Global Class -sarjan risteilyaluksen valmistumisen. Rakennustyöt ovat jo hyvässä vauhdissa ja telakan tietojen mukaan laivat luovutetaan Dream Cruisesille loppuvuonna 2021 ja vuoden 2022 alussa.
Alukset ovat 342 metriä pitkiä ja 46 metriä leveitä 204 000 gt:n jättejä, joiden suunnitteluun muiden muassa Elomatic ja Deltamarin ovat osallistuneet. Uudisrakennukset varustetaan ABB:n teknologiapaketeilla ja kumpaankin laivaan tulee kuusi MAN 48/60CR -pääkonetta, joiden yhteinen teho on 96 000 kW, Motorship kirjoittaa.
– Olemme nyt aloittaneet valtavan hankkeen. Rakennamme MV:n ensimmäistä jättiläislaivaa, MV Werftenin toimitusjohtaja Peter Fetten sanoi ensimmäisen risteilyaluksen kölinlaskun yhteydessä Rostockissa viime syyskuussa.