14.03.2019

Näin MV Werften pelasti itäisen Saksan laivanrakennuksen

Saksan itäosan telakat elävät uutta renessanssia, josta kiitos kuuluu laivanrakennusyhtiö MV Werftenin perustaneelle Genting Groupille.
Uuden isännän aikana telakoiden väkimäärä on tuplaantunut ja käynnissä ovat 280 miljoonan dollarin satsaukset telakkainfraan.

www.mv-werften.com

Näinä päivinä on kulunut kolme vuotta siitä, kun malesialainen monialajätti Genting Group hankki omistukseensa Nordic Yardsin telakat Wismarissa, Rostockissa ja Stralsundissa. Samassa yhteydessä eli maaliskuussa 2016 perustettiin nykyinen telakkayhtiö MV Werften, jonka toimintaa uudet omistajat alkoivat kehittää määrätietoisesti.

Professissa on ollut suureksi avuksi Genting Groupin vankka kokemus merenkulkualalta. Emoyhtiö tunnetaan parhaiten Crystal Cruises- ja Star Cruises -risteilyvarustamoiden omistajana.

Telakkaväellä Suomessa rakennettu asuntolaiva 

Tänä päivänä pontevan kehitystyön tulokset näkyvät hyvin kaikilla kolmella itäisen Saksan telakalla, joiden yhteinen henkilöstömäärä on vuosina 2016-19 kaksinkertaistunut 1 400 työntekijästä nykyiseen yli 2 800 työntekijään.

Lähiaikoina MV Werftenin henkilöstömäärän uskotaan nousevaan yli kolmeen tuhanteen henkilöön. Näiden lisäksi kumppanit ja alihankkijat rekrytoivat tuhansia omia työntekijöitään.

Telakkaväen määrä on noussut niin nopeasti, että telakkakaupungeissa on syntynyt äkillinen asuntopula. Niinpä emo-Genting on joutunut sijoittamaan yhden vanhemmista risteilyaluksistaan, vuonna 1988 Suomessa valmistuneen m/s SuperStar Libran, Wismarin telakan työntekijöiden väliaikaiseksi asuntolaivaksi, MarEx kirjoittaa.

Yksinkertainen strategia: laivat omilta telakoilta

Parhaillaan MV Werftenin toimintoja modernisoidaan 280 miljoonan dollarin investointiohjelmalla. Wismarin telakan allasta ja laitureita pidennetään Gentingin tilaamien uusien Global Class -luokan laivojen rakentamista varten. Ensimmäinen Global Class -luokan risteilyalus luovutetaan vuonna 2020 ja sen sisaralus vuotta myöhemmin.

– Telakoidemme haltuunotto on kuulunut vahvana osana Gentingin strategiaan, jonka mukaan emoyhtiö pystyy nyt rakennuttamaan varustamoidensa uudet alukset omilla telakoilla. Omistaja on alusta lähtien tajunnut telakoiden uudistustarpeen ja on ollut myös halukas tekemään tarvittavat investoinit, MV Werftenin talousjohtaja Carsten Haake kiitteli strategian toimintaa Rostockissa pidetyssä 3-vuotistaipaleen tiedotustlaisuudessa.

Yksi esimerkki panostuksista on Rostockin telakalle rakennettu Euroopan uudenaikaisin metallilevyjen laserleikkauslinja, joka on ollut toiminnassa kolmen kuukauden ajan. Lisäksi MV Werften omistaa oman, Fertigmodule -nimisen  hyttimoduulitehtaan ja telakkayhtiö operoi myös hotellia Wismarissa.

Itämeren rannoilla on tehty ihmeitä – ja nopeasti

Eipä ihme, että MV Werftenin toimitusjohtaja Peter Fetten kuvailee kolmea viimeksi kulunutta vuotta ainutlaatuiseksi ajanjaksoksi koko Mecklenburg-Vorpommernin osavaltion laivanrakennuksen historiassa.

– Kolmessa vuodessa telakoidemme väkimäärää on kasvatettu  ja investointeja tehty koneisiin, laitteisiin ja infrastruktuuriin hämmästyttävän nopealla tahdilla. Ja tässä ajassa olemme sitäpaitsi rakentaneet neljä alusta ja myös toimittaneet ne onnistuneesti, Fetten sanoo.

MV Werften perustettiin vuonna 2016, kun Genting osti Nordic Yardsin telakat Wismarissa, Stralsundissa ja Rostock-Warnemündessa. Edeltäjä eli Nordic Yards oli erikoistunut ropax-aluksiin sekä offshore- ja tuulipuistojen huoltoaluksiin ja muihin erikoisaluksiin.

Saksalaisyhtiön nopea tuotantosuunnan muutos risteilyalusten rakentajaksi heijastelee koko eurooppalaisen laivanrakennuksen pitkän ajan trendiä, jossa offshore -sektorin merkitys vähenee ja muiden alustyyppien, kuten risteily- ja matkustaja-alusten painoarvo lisääntyy.

Genting omistaa myös Pohjanmeren rannalla Bremerhavenissa toimivan Lloyd Werftin, joka on erikoistunut risteilyalusten korjaustelakointiin ja superjahtien rakentamiseen.

https://www.maritime-executive.com/article/genting-s-shipbuilder-mv-werften-marks-three-years-of-progress

Jaa artikkeli